کد خبر:2648
پ
lahooti

استاد حسن لاهوتی مترجم و ویراستار مثنوی معنوی درگذشت

استاد حسن لاهوتی مترجم و ویراستار مثنوی معنوی، پس از یک دوره بیماری طولانی در آخرین ساعات پنج شنبه ۱۷ اسفند در سن ۶۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

میراث مکتوب- حسن لاهوتی در سال۱۳۲۳در شهر سبزوار به دنیا آمد. پس از گذراندن تحصیلات ابتدائی و متوسطه، از دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد در رشته زبان انگلیسی لیسانس، و از دانشگاه ایالتی میشیگان «MSU» دانشنامه فوق لیسانس گرفت و بعد از انقلاب به مشهد بازگشت. استاد لاهوتی، از سال ۱۳۶۳ به عنوان مترجم در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی مشغول شد. ممارست او در ادب فارسی، احاطه بر زبان انگلیسی و هم جواریش با استاد سیدجلال‌الدین آشتیانی از وی محقق و مترجمی کم نظیر به وجود آورد. لاهوتی کتاب‌های گران‌سنگی چون شکوه شمس پروفسور آنه ماری شیمل و شرح مثنوی معنوی اثر نیکلسون را با راهنمایی و در کنار استاد سید جلال‌الدین آشتیانی ترجمه کرد. مدتی مدرس دانشگاه پیام نور بود و بعد ازآن عضو هیأت علمی گروه انگلیسی دانشگاه آزاد مشهد شد.
از جمله آثار استاد حسن لاهوتی: خدمات مسلمانان به جغرافیا، جنبش اسلامی و گرایش‌های قومی در مستعمره هند، شکوه شمس ، سیری در افکار و آثار مولانا، از پروفسور آنه ماری شیمل، مسلمانان هند بریتانیا، شرح مثنوی معنوی مشهور به شرح نیکلسون بر مثنوی (شش جلد) که در چهاردهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به عنوان کتاب سال برگزیده شد، جغرافیا در قرن بیست و یکم ، جانِ جان منتخبی از دیوان شمس، مثنوی تصحیح نیکلسون و مقابله مجدد با نسخه معروف قونیه ( چاپ دوم آن توسط میراث مکتوب در دست انجام است)، محمد رسول خدا ، اثر آن ماری شیمل، مولانا، دیروز تا امروز، شرق تا غرب.
شمار مقالات استاد لاهوتی از پنجاه در می‌گذرد در مجلاتی چون کلک، بخارا، گلچرخ، تابران، حکمت و معرفت و مترجم به چاپ رسیده است.
استاد حسن لاهوتی مدتها از بیماری سرطان ریه رنج می برد و پس از تحمل یک دوره بیماری طولانی در آخرین ساعات پنج شنبه ۱۷ اسفند در سن ۶۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

مرکز پژوهشی میراث مکتوب با دریغ و درد و افسوس، درگذشت این استاد گرانقدر را به خانواده محترم ایشان و جامعه فرهنگی کشور تسلیت عرض می نماید.

نامش زنده و یادش جاوید باد

نظر کاربر: چه فتاده است که امسال دگرگون شده کار… قریب یک ماه پیش که نشانی استاد لاهوتی را برای اخذ مقاله جهت انتشار ارج نامه ای،از سرور ارجمند جناب دکتر ایرانی درخواست نمودم،ایشان فرمودند که برای استاد لاهوتی دعا کنید …سخت بیمارند.من حیا کردم و وارد جزئیات نشدم.اینک که خبر فوت ایشان منتشر می شود،به یاد سالها خلوت خود با کتاب ارجمند شکوه شمس می افتم که به خامه توانای این بزرگ حلیه پارسی پوشیده است.جانا به غریبستان چندین به چه می مانی…کاش پیکر استاد به ایران بیاید…تسلیت دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز به دوستان … / محمدطاهری خسروشاهی

نظر کاربر: خدا رحمتشون کنه. همیشه مهربان و مودب بودند. در این یکی دو سال که ارتباط ِِاندکِ کاری داشتیم هیچ وقت با سخن یا عملشان کسی را نیازردند. من هم به نوبه خودم درگذشت ایشون رو تسلیت میگم/ حسناسادات بنی طبا

نظر کاربر: غفران خداوند بر او که عاش سعیدا ومات سعیدا. ایضا خیلی برای استاد آشتیانی زحمت کشید.استاد تنها بود واکنون دوست نزد اوست./ منصور

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612