کد خبر:41173
پ
از-کران-تا-کران

از کران تا کرانه؛ ارج‌نامهٔ دکتر محمدباقر وثوقی

«از کران تا کرانه (ارج‌نامهٔ دکتر محمدباقر وثوقی)» به کوشش رسول جعفریان، گودرز رشتیانی و شهرام یوسفی‌فر منتشر شد.

میراث مکتوب- دکتر محمدباقر وثوقی زادهٔ لار و استاد تاریخ دانشگاه تهران است که فراتر از مرزهای ملی، پژوهش‌های خلیج‌فارس‌شناسی او آوازه بین‌المللی داشته و مرجع محققان داخلی و خارجی است. او در چهار دههٔ گذشته با تمرکز بر تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج‌فارس نقش مؤثری در تأسیس گرایش کارشناسی‌ارشد این رشته و نام‌گذاری روز ملی خلیج‌فارس در تقویم رسمی کشور داشته است. وثوقی در کنار تربیت ده‌ها دانشجو در دانشگاه تهران، با برگزاری چهار دوره همایش بین‌المللی دوسالانه خلیج‌فارس سهم ممتازی در توسعه و تعمیق ادبیات پژوهشی این حوزه داشته است.
«از کران تا کرانه» مجموعه مقالاتی دربارهٔ تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس مشتمل بر مقالات تقدیمی تعدادی از استادان و پژوهشگران داخلی و بین‌المللی است که ضمن ارج‌گذاری به تلاش‌های چند دههٔ این استاد، برگ دیگری بر دفتر مطالعات این حوزه افزوده و منبع جدیدی پیش‌روی پژوهشگران قرار می‌دهد.
مقالات این ارج‌نامه جغرافیای وسیعی از کرانه‌ها تا پس‌کرانه‌های خلیج‌فارس در پهنای درازنای تاریخ ایران را در برمی‌گیرد که هم‌‌‌زمان با روز ملی خلیج‌فارس رونمایی و به علاقه‌مندان عرضه شده است.
در این ارج‌نامه سیزده مقاله از استادان و پژوهشگران رشتهٔ تاریخ منتشر شده است.
«اسنادی از روابط ایران و اروپا در بیاض دیپلماتیک ایران عصر صفوی»، «جایگاه اقتصادی و سیاسی طریقت قتالی در جزایر و پس‌کرانه‌های خلیج فارس (قرن هفتم تا دهم هجری)»، «خلیج فارس، پیونددهنده تمدن ایران و شبه قاره هند» از جمله مقالات منتشر شده در ارج‌نامهٔ «از کران تا کرانه» است.
«از کران تا کرانه (ارج‌نامهٔ دکتر محمدباقر وثوقی)» به کوشش رسول جعفریان، گودرز رشتیانی و شهرام یوسفی‌فر از سوی انتشارات نگارستان اندیشه منتشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612