کد خبر:12388
پ
49_D8A7D8B1D988D985DB8CD987

ارومیه دارای نمایشگاه دائمی نسخ خطی شد

شهر ارومیه از این پس بخش کوچکی برای نمایش نسخ خطی تاریخی در موزۀ‌ مردم‌شناسی این شهر خواهد داشت.

میراث مکتوب- بخش نسخ خطی موزۀ‌ مردم شناسی ارومیه روز سه‌شنبه، 20 آذرماه با حضور تعدادی از مسئولان و پژوهشگران و علاقه مندان این شهرستان افتتاح شد.

روابط عمومی ادارۀ‌ میراث فرهنگی آذربایجان غربی با انتشار خبر افتتاح بخش نسخ خطی موزۀ‌ مردم شناسی ارومیه گفت که این مراسم با استقبال قابل توجه شهروندان ارومیه‌ای همراه بود.

در مراسم افتتاح بخش نسخ خطی موزۀ مردم شناسی ارومیه، سیدهادی طباطبایی معاون دفتر امور اجتماعی استانداری آذربایجان غربی و پژوهشگر نسخ خطی با قدردانی از ادارۀ کل میراث فرهنگی اظهار داشت که نسخ خطی این موزه آثار بسیار ارزشمند و نفیسی هستند که در طول سال‌ها جمع آوری و امروز به نمایش گذاشته شده است.

به گفته طباطبایی نسخه‌های خطی در طول زمان بسیار مهم و ارزشمند بوده و باید از آنها بعنوان سفیران فرهنگ و زمان یاد کرد.

طباطبایی ادامه داد که در طول تاریخ تمدن‌های زیادی به دلیل داشتن کتابت مشهور شده‌‌اند اما ایران اسلامی به‌دلیل بهره‌مندی از کاتبان و افرادی که دستی در کتابت داشتند این هنر را به اوج خود رساندند.

به گفته سیدهادی طباطبایی در بخش نسخ خطی موزۀ مردم شناسی ارومیه، نسخی از بزرگترین خطاطان ایرانی از جمله گلستانه، وصال شیرازی و عمادالملک نگهداری می شود و علاوه بر این در قسمت نسخ خوشنویسی، شاهد مجموعۀ بسیار زیبایی از وقف‌نامه‌ها، عقدنامه‌ها و مبایعه‌نامه‌ها هستیم.

در این مراسم همچنین حسن سپهرفر، معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی در سخنانی با تاکید بر این که نسخ خطی مواریث معنوی هستند و از لحاظ مطالعات مردم شناسی بسیار اهمیت دارند، اظهار داشت که در بخش نسخ خطی موزۀ مردم شناسی ارومیه 72 اثر وجود دارد که پس از انجام مطالعات و پژوهش‌های علمی فهرست‌نویسی و برای عرضه آماده شده است.

موزۀ مردم‌شناسی ارومیه که بعد از این بخشی نیز به عنوان بخش نسخ خطی خواهد داشت، در سال 1346 تاسیس شد و از آن سال تا کنون فعال می‌باشد. این موزه در میدان تاریخی ایالت (انقلاب) ارومیه واقع شده است.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612