- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

معرفی پایگاه اینترنتی آرماکاد (ARMACAD)

میراث مکتوب – فعالیت در عرصه‌های علمی و پژوهشی همچون سفری طولانیست، که تنها به آموزش و تدریس روزانه محدود نمی‌شود، بلکه نیازمند جست‌وجو و یافتن فرصت‌های مطالعاتی، همایش‌های علمی، کارگاه‌های پژوهشی، بورس‌های دانشگاهی و نیز اقدامات لازم برای استفاده از این امکانات است. این امر ضرورت بهره‌گیری از پایگاه‌ها و جستجوگرهای اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌های دانشگاهی و سایر منابع را برای یافتن این فرصت‌ها به خوبی نشان می‌دهد. ولی این جست‌وجوها معمولاً کاری وقت‌گیر و خسته‌کننده است.

تکنولوژی‌های نو در سال‌های اخیر این روند را آسانتر کرده و منابع راهگشایی پیش روی پژوهشگران و دانشگاهیان گذاشته است؛ یکی از این منابع پایگاه اینترنتی آرماکاد (ARMACAD) است. آرماکاد ایده‌ای بسیار ساده دارد. این پایگاه به نشانی www.armacad.info [1] منبعی مستقیم برای دسترسی به اخبار مربوط به موقعیت‌های دانشگاهی در تمام رشته‌های علمی در سراسر جهان است.

دانشجویان، استادان و پژوهشگران، با استفاده از این پایگاه، می‌توانند به سادگی از موقعیت‌های آموزشی و پژوهشی مرتبط با علایق و تخصص خود مطلع شوند. علاوه بر این، با عضویت در این پایگاه اطلاع‌رسانی، علاقه‌مندان می‌توانند رشته‌های مورد نظر خود را انتخاب کنند و اخبار و اطلاعات علمی و پژوهشی مربوط با این رشته‌ها را به صورت هفتگی دریافت کنند. برای عضویت در این پایگاه کافی است به این نشانی مراجعه کنید: http://armacad.info/site/academic-newsletter-subscription [2]

پایگاه آرماکاد در سال 2007 میلادی در ایروان (ارمنستان) تأسیس شد. در ابتدا، این طرح به صورت یک فهرست ایمیلی برای به اشتراک گذاشتن اخبار و اطلاعات در رشته‌های گوناگون در سطح جهان بود. از سال 2014، وبسایت این پایگاه به نشانی http://armacad.info/ [3] نیز شروع به کار کرد. اکنون در این وبسایت، روزانه اخبار دهها همایش علمی، مدرسۀ تابستانی، فرصت مطالعاتی و بورس دانشگاهی از سراسر جهان انتشار می‌یابد و نیز به صورت ایمیل برای اعضا ارسال می‌شود.

مؤسس این پایگاه دکتر خاچیک گوورگیان، عضو سابق گروه ایران‌شناسی دانشگاه دولتی ایروان و متخصص سنت‌های فتوت در ایران دوران اسلامی است، که همچنین سابقۀ فعالیت پژوهشی در دانشگاه‌های علامه طباطبایی و تربیت مدرس در تهران را در کارنامۀ خود دارد.

معرفی پایگاه اینترنتی: احسان شواربی

[4]
[5]