- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

برگزاری بزرگداشت حکیم ابوالعباس ایرانشهری نیشابوری

میراث مکتوب – بزرگداشت حکیم ابوالعباس ایرانشهری نیشابوری  روز شنبه 11 مهر در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می شود.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در نظر دارد در برنامۀ پاسداشت و تکریم از دانشمندان ناشناس و کم شناخت، از حکیم ابوالعباس ایرانشهری نیشابوری فیلسوف، ریاضی دان، طبیعی دان و ستاره شناس قرن سوم هجری قمری و استاد محمد بن زکریای رازی تجلیل به عمل آورد.

در این نشست دکتر مهدی محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی دربارۀ زندگانی این نخستین فیلسوف ایرانی پس از اسلام و بنیانگذار جریان فکری خردگرایی سخنرانی خواهد کرد.

این نشست روز شنبه 11 مهرماه سال جاری از ساعت 17 الی 19 در ساختمان شمارۀ 2 انجمن آثار و مفاخر فرهنگی واقع در خیابان انقلاب، بین خیابان ابوریحان و دانشگاه، روبروی سینما سپیده، ساختمان فروردین، طبقۀ 4، واحد 14 برگزار می شود.

آشنایی با زندگی ابوالعباس ایرانشهری نیشابوری

ابوالعباس محمد بن محمد ایرانشهری نیشابوری، پیشگام پیدایی فلسفه‌ی ایرانی- اسلامی و استاد اصحاب قدمت هیولی و پیشكسوت و  آموزگار فرزانگانی چون زكریای رازی، عیس وراق، و ابن راوندی است. ایرانشهری نیشابوری، از اهالی نیشابور قرن سوم هجری و «ایرانشهر» یكی از  نام‌های تاریخی و قدیم نیشابور است. ایرانشهری، در فلسفه و كلام، نجوم و علوم فلكی، قوم‌شناسی و تاریخ  ادیان و اقوال ملل، دستی چیره داشته و در ثبت عقاید عامه‌ی ایرانیان، بسیار كوشیده است. شوربختانه از وی، كتاب و اثری مستقل، به روزگار ما نرسیده اما ناصر خسرو قبادیانی دو كتاب به نام‌های «جلیل» و «اثیر» را  به او نسبت می‌دهد. از بازبینی آثار ناصرخسرو قبادیانی و ابوریحان بیرونی چنین به دست می‌آید كه میراث فكری و  تفكر فلسفی ایرانشهری، اندیشه‌ها و نظریات وی در پاره‌ای از مسائل مربوط به الهیات و كلام و از جمله، مقولات هیولی و زمان و مكان و ماده و صُنع و اصل قدمت، دارای اهمیتی ویژه و جایگاهی بلند است.

[1]
[2]