- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

یادبود باستانی پاریزی برگزار می‌شود

میراث مکتوب – مراسم یادبود محمدابراهیم باستانی پاریزی استاد فقید رشتۀ تاریخ و ادبیات فردا در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.


انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران، با همکاری نشریه دانشجویی جنگل و گروه تاریخ دانشگاه تهران، مراسم یادبود مرحوم دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی را برگزار می کند.


این مراسم همزمان با اولین سالگرد درگذشت این استاد فقید حوزه تاریخ و ادبیات، روز یکشنبه، ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۳ از ساعت ۹ تا ۱۲ در تالار استاد باستانی پاریزی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.


دربارۀ دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی


محمد ابراهیم باستانی پاریزی در سوم دی‌ ماه۱۳۰۴هـ.ش درپاریز (دهکده کوچکی در ده فرسنگی شمال سیرجان و ۱۳ فرسنگی جنوب رفسنجان) متولد شد.وی تا پایان تحصیلات ششم ابتدایی درپاریزتحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود حاج آخوند پاریزی هم بهره ‌برد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی و دو سال ترک تحصیل اجباری، در سال ۱۳۲۰ تحصیلات خود را در دانشسرای مقدماتی کرمان ادامه داد.


باستانی پاریزی پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۲۵ برای ادامۀ تحصیل به تهران آمد و در سال ۱۳۲۶ دردانشگاه تهران در رشتۀ تاریخ تحصیلات خودرا پی گرفت. در۱۳۳۰ از دانشگاه تهران فارغ‌ التحصیل شد و برای انجام تعهد دبیری به کرمان بازگشت. در سال۱۳۳۷هـ.ش تحصیلات خود را در رشتۀ تاریخ در مقطع دکترا در دانشگاه تهران ادامه داد و موفق به اخذ دانشنامه دکترای تاریخ شد. پایان‌نامه وی درباره الکامل ابن اثیر بود.


او در همان ایام در اداره باستان‌شناسی زیر نظر مرحوم مصطفوی به کار پرداخت و مجلۀ باستان‌ شناسی را نیز یک سال منتشر کرد. در سال بعد (1338هـ.ش) به دانشگاه تهران انتقال یافت و مدیریت داخلی مجلۀ دانشکدۀ ادبیات را به عهده گرفت که تا ۱۳۴۹ که به عنوان فرصت مطالعاتی یک سال و نیم به پاریس رفت، مجله دانشکدۀ را اداره ‌کرد.


دکتر باستانی تا سال ۱۳۸۷ استاد تمام‌وقت دانشگاه تهران بود .اولین کتاب باستانی پاریزی با نام پیغمبر دزدان– شرح نامه‌های طنزگونه شیخ محمدحسن زیدآبادی – برای اولین بار در سال ۱۳۲۴ در کرمان چاپ شد.


باستانی پاریزی علاوه بر تالیف دستی در سرودن شعر نیز داشت . اولین شعر خود را در کودکی در روستای پاریز و در آرزوی باران سرود. منتخبی از شعرهای خود را در سال ۱۳۲۷ در کتابی به نام یادبود من نیز به چاپ رساند. دکتر باستانی پاریزی در 5 فروردین 1393 در تهران درگذشت .

[1]
[2]