- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

مقامات حضرت مولانا جامی در تاجیکستان منتشر شد

میراث مکتوب – در آستانۀ تجلیل جشن 600 سالگی مولود مبارک حضرت مولانا عبدالرحمن جامی، کتاب «مقامات جامی» نوشتۀ عبدالواسع نظامی باخرزی که به زندگی این ادیب و دانشمند و شاعر فارسی گو پرداخته، در تاجیکستان و به همت انتشارات دانش به زیور طبع آراسته شد. تهیه متن کتاب به اهتمام پژوهشگر تاجیک وفا ایلبایزاده صورت گرفته و دانشمند صاحب نظر تاجیک، پرفسور عبدالنبی ستار زاده، برای آن پیشگفتار نوشته است.


 



به اشارت استاد ستارزاده هرچند راجع به زندگی نامه مولانا جامی از روزگار او تا امروز تالیفات فراوانی به قلم آمده است، اما جایگاه کتاب باخرزی مخصوص است و این اثر بیش از دیگر کتب اولویت دارد. به تأکید ایشان اهمیت فوق العادۀ این کتاب نادر در آن است، که هر چه در آن در بارۀ شخصیت ، آثار و افکار او نوشته شده، از نقد و نظر سخت گیرانۀ خود شاعر گذشته و ثابت شده است.  مطالعه در خود اثر باخرزی این اشارت استاد ستارزاده را تأیید می کند که کتاب مذکور را نگارندۀ آن نخست در مجالس فیض بخش آن حضرت (مولانا جامی)، قرائت نموده و چون خوانش آن کتاب خیرانجام به حد اتمام و درجه اختتام رسید، از آن حضرت التماس حق و اصلاح کرده است.


باید یادآور شد که تهیه و توضیح کتاب «مقامات حضرت عبد الرحمان جامی» تالیف یکی از شاگردان او، مولانا کمال الدین عبدالواسع النظام بن مولانا جلال الدین معروف به باخرزی است. آن گونه که در پیشگفتار کتاب آمده است: کتاب مقامات جامی بر اساس نسخۀ 1430 محفوظ در کتابخانه ملی تاجیکستان، که با عنایت رئیس کتابخانۀ ملی تاجیکستان، آکادمسیون ناصرجان سلیم آف، به اختیار تهیه کنندگان گذاشته شده، روی چاپ آمده است. همزمان گفتنی است که مصحح کتاب، وفا ایلبایزاده، در حدود بیشتر از 30 صفحه توضیحاتی بر متن کتاب افزوده که بیشتر آن به شرح اسامی اشخاص اختصاص دارد.


معرفی کتاب از دکتر نورعلی نورزاد



[1]
[2]