- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

سرگذشت باقرخان سعدالسلطنه حاکم قزوین در عصر ناصری

ميراث مكتوب – کتاب باقرخان سعدالسلطنه حاکم قزوین در عصر ناصری تألیف مهدی نورمحمدی توسط انتشارات سخن منتشر شد.

سعدالسلطنه يكي از رجال عصر قاجار و پسردایی علی‌اصغر خان اتابک بود که حدود 10 سال و طی دو مرحله حكومت قزوين را بر عهده داشت و در اين مدت، اقدامات عمرانی متعددی انجام داد. مرمت آثار تاریخی قزوین مانند چهلستون، مسجد جامع و امامزاده حسين(ع) از جمله اقدامات ارزندۀ سعدالسلطنه در این دوران به شمار می‌رود.

یکی دیگر از اقدامات مهم سعدالسلطنه، ساخت مجموعۀ عظیم سعدالسلطنه است که با حدود سه هکتار مساحت به عنوان بزرگ ترین کاروانسرای درون شهری خاورمیانه شناخته می‌شود و اکنون به عنوان یکی از جاذبه های مهم گردشگری قزوین درآمده و با زیبایی های خاص خود، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

سعدالسلطنه در حكومتداري نیز شيوه‏اي جالب و منحصر به فرد داشت، به طوری که بعضي‏ شب‏ها به صورت ناشناس در شهر مي‏گشت و عملكرد شبگردها و گزمه‏ها را از نزديك زير نظر مي‏گرفت. علاوه بر اين، خبرچين‏هاي متعددي داشت كه اخبار تمامي طبقات شهر، از اشرار و اوباش تا اعيان و اشراف را به اطلاع وي مي‏رساندند. به همين دليل چنان بر اوضاع شهر تسلط داشت كه كمتر موضوعي بود كه از وجود آن بي‏اطلاع باشد.

وی فردي بي‏سواد، اما باهوش، زرنگ، فعال، موقع شناس، كاري، كاردان، لايق و ثروت اندوز بود. فردي كه به اقدامات عمراني علاقه بسياري داشت، در جلب رضايت مافوق مي‏كوشيد، ثروتمندان را سركيسه مي‏كرد، به جمع كردن ثروت (ولو از راه نامشروع) مي‏پرداخت، دستي در كارهاي خير داشت و در تنظيم قيمت‏ها، جلوگيري از سرقت و شرارت و برقراري امنيت متبحر بود. او اگر چه در دوران حكومت خود، رضايت مردم را به طور نسبي جلب كرد، چهار دفعه با شورش عمومي مواجه شد كه دو بار آن در قزوين و نوبت‏هاي ديگر در رشت و زنجان روي داد.

او با وجود برخي خصايص منفي شخصيتي، در مقايسه با ديگر حكّام عصر قاجار، عملكرد نسبتاً خوبي از خود بر جاي گذارد و اين عملكرد در هنگام حكومت او در قزوين، نسبت به شهرهاي ديگر نمود بيشتري داشت.

شخصيت جالب سعدالسلطنه و تلاش‏هاي ارزنده او در آباداني و عمران قزوين در دوران حكومت بر اين شهر تاريخي، انگیزه ای برای مؤلف بوده است تا كتابي جامع درباره وي تأليف و چهره و شخصيت واقعي وي را همان گونه كه بوده است، براي مخاطبين ترسيم نماید.

مروری بر زندگينامه باقر خان از نوکری در دستگاه اتابک تا کشته شدن در زنجان، اقدامات صورت گرفته توسط وی و تشريح ویژگی های مجموعۀ تاريخي سعدالسلطنه، به همراه با عكس ها و اسناد منتشر نشده، از ویژگی های این کتاب به شمار می رود.

نورمحمدي: مهدی، باقرخان سعدالسلطنه حاکم قزوین در عصر ناصری، تهران، سخن، 290 صفحه، 1393.

[1]
[2]