- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

چنین گفت پیر هرات

میراث مکتوب – کتاب چنین گفت پیر هرات شامل مناجات‌نامه، گفتارها، مقولات و رباعیات خواجه عبدالله انصاری به کوشش توفیق ه. سبحانی منتشر شد.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: خواجه عبدالله انصاری یک عارف و صوفی شاعر بود. نیایش‌ها و مناجات‌های او که به نثر مسجع و آهنگین نوشته شده، زبان حال یک عاشق دلسوخته و امیدوار است. مورخان و ادیبان بر این باورند که تا زمان خواجه عبدالله، چنین نثر و زبانی سابقه نداشته و نوشته نشده بود، از این‌رو «مناجات‌نامه» او را یکی از شاهکارهای ادبیات عارفانه ایران می‌دانند که در سادگی و شیوایی نظیر نداشته است.

کتابی که به سعی دکتر توفیق سبحانی آماده شده، سخنانی از خواجه عبدالله انصاری هروی است که از ۱۰ جلد «کشف‌الاسرار و عده الابرار» تألیف رشیدالدین میبدی به تصحیح زنده‌یاد علی‌اصغر حکمت استخراج شده است.

وجود سجع‌ها و قرینه‌ها در این سخنان، مناجات‌ها را تا حد یک شعر تمام‌عیار بالا می‌برد. بیشتر بندهای مسجع مناجات‌های او دارای وزن عروضی است و بندهای دیگر نیز با اندک تصرفی می‌تواند به مصرع و بیتی با وزن درست تبدیل شود.

فهرست آیات، احادیث و عبارات عربی، شعرهای فارسی و عربی، رباعیات، واژه‌ها، نمایه و مآخذ نیز در پایان کتاب «چنین گفت پیر هرات» آمده است.

این کتاب در ۲۵۵ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و جلد گالینگور از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

منبع: دایره المعارف بزرگ اسلامی [1]

[2]
[3]