- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

الحرکات الاجتماعیه فی القرون الاسلامیه الاولی

میراث مکتوب – کتاب الحرکات الاجتماعیه فی القرون الاسلامیه نوشته رضا رضازاده لنگرودی به ترجمه رحیم حمداوی – نصیر الکعبی از سوی نشر المرکز الاکادیمی للابحاث در بیروت منتشر شد.

الحرکات الاجتماعیه فی القرون الاسلامیه الاولی ترجمه کتاب «جنبش‌های اجتماعی در ایران پس از اسلام» اثر دکتر رضا رضازاده لنگرودی است.

جناب دکتر نصیر الکعبی در مدتی که در ایران بود، منشأ اثر شد و بعد از مراجعت به عراق و سفر به کانادا، باز هم ارتباط خود را با ایران قطع نکرد.

پژوهش وی با تمرکز بر دین و دولت در عهد ساسانیان، به طور عمده در ایران انجام شد و باعث آشنایی وی با آثار و منابع مهم ایرانی شد. با بازگشت به عراق، به همکاری با المرکز الاکادیمی للابحاث پرداخت و تعدادی از منابع مهم ایرانی را به عربی ترجمه کرد. کاری که در مصر با بسیاری از آثار کلاسیک و … شد. مرکز آکادمی آثار دیگری نیز منتشر کرده که عمدتا آثار پژوهشی و کمی با صبغه روشنفکری است. در این دو سال، بیش از بیست عنوان کتاب منتشر کرده‌اند که تعدادی را داشتیم و برخی دیگر در سفر عراق تهیه شد. دو عنوان کتاب زیر رهاورد این سفر است.

الحرکات الاجتماعیه فی القرون الاسلامیه الاولی که ترجمه کتاب «جنبش‌های اجتماعی در ایران پس از اسلام» اثر دکتر رضا رضازاده لنگرودی است و دیگری الدیانات الشرقیه القدیمه الزردشتیه ـ المانویه ترجمه دو مقاله از سید حسن تقی‌زاده و محمد محمدی ملایری است.

آثار مرکز الاکادیمی در نمایشگاه کتاب تهران هم وجود داشت و گویا آثار دیگری در دست ترجمه و نشر دارند.

با توجه به اهمیت یافتن مطالعات ایرانی در عراق، امیدواریم، این مرکز بتواند با نشر این آثار، گوشه‌ای از خلاء و کاستی این چند دهه را پر کند، هر چند که نیاز به حمایت دارد.

منبع: کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران [1]

[2]
[3]