- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

فهرستواره نسخه‌های خطی کیمیا در کتابخانه‌های ایران

میراث مکتوب – اگرچه تاکنون آثاری در خصوص علم شیمی از دانشمندان ایرانی دورۀ پیش از اسلام به جای نمانده است، ولی از روی شواهد و قراین بسیار گویا، از جمله پیشرفت زیاد در صنایعی که با علم شیمی پیوند ناگسستنی دارند و گفتۀ علمای سایر ملل دربارۀ علمای ایران که در علم شیمی و کیمیا صاحب آثار و رساله‌هایی بوده‌اند و سایر ملل از آن برخوردار شده‌اند و از آثاری که علمای بعد از اسلام ایران به زبان عربی نوشته‌اند و کتاب‌های آنان پر از اصطلاحات و نام های فارسی است، چنین برمی آید که ایرانیان سابقۀ ممتدی در علم شیمی و کیمیا داشته‌اند.

اهمیت تهیۀ فهرست یا فهرستوارۀ اختصاصی از میراث مکتوب یک دانش خاص، امروزه بر همگان روشن و مبرهن است. تحقیقات آینده دربارۀ یک علم، زمانی جامع خواهد بود که اطلاعات ما دربارۀ آثار موجود از آن علم به میزان قابل توجهی گسترده باشد.

کتاب حاضر، فهرستوارۀ نسخه های‌خطی علم کیمیا (شیمی) از روزگاران کهن تا سده‌های پیشین است که در کتابخانه‌های ایران موجود است.

این فهرستواره اختصاصی به معرفی نسخه‌های خطی موجود از علم کیمیا در کتابخانه‌های ایران پرداخته و سعی نموده تا یک بسامدی از میزان موجودی آن ارائه نماید.

فهرستوارۀ نسخه‌های خطی کیمیا و علوم وابسته در کتابخانه‌های ایران به کوشش زهره مازیار و نسیبه رنجبردار و از سوی انتشارات سفیر اردهال به چاپ رسیده است.

[1]
[2]