- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

جستاری در حرفه کتاب‌پردازی

میراث مکتوب – کسانى که مدت زیادى از وقت خود را بر روى یک موضوع صرف می‌کنند خوب مى‌دانند که در چنین شرایطى ذهن محقق بر روى کلمات و مفاهیم خاصى که ارتباط جدى با موضوع تحقیق دارند، حساس مى‌شود. متونى را که پیشتر بارها دیده‌ایم براى ما معناى تازه‌اى پیدا مى‌کنند و تازه‌هاى منتشرشده در موضوع مورد توجه ما معمولاً زودتر از دیگران به دستمان مى رسد. کسانى از اهالى تحقیق هم که به هر نحوى از مطلب تازه‌اى در آن مورد برخورد مى‌کنند، ما را مطلع مى‌کنند و گویى همه چیز دست به دست هم مى‌دهد تا تلاش‌هاى ما به ثمر بنشیند. این مصداق همان سخن حضرت امیر علیه اسلام است که «من طلب شیئاً ناله او بعضه» که (شریف الرضى، ۱۳۷۲، حکمت ۳۷۹)
بیش از دو سال پیش نگارنده کار تحقیق و بررسى نقش علمى و جایگاه اجتماعی وراقان در تمدن اسلامى را آغاز کرد و تا حد ممکن هر منبع و تحقیقى که دربارۀ وراقان به طور مستقل یا مشتمل وجود داشت، شناخته و در صورت امکان تهیه کرده است.
یکى از تازه‌ترین کتاب‌هایى که دربارۀ این موضوع منتشرشده، اثرى است با عنوان: موسوعه الوراقه و الوراقین فى الحضاره که به کوشش دکتر خیرالله سعید روانه بازار نشر کشورهاى عربى شده است.

ادامه مقاله «جستاری در حرفه کتاب‌پردازی (بررسى موسوعه الوراقه والوراقین فی الحضاره العربیه الاسلامیه)» نوشته مهدی مجتهدی که در شماره دوازدهم کتاب ماه کلیات منتشر شده است بر روی فایل پایین مطالعه کنید.

[1]
[2]