- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

تصحیح نورالهدایه فی اثبات الامامه

میراث مکتوب – نورالهدایه فی اثبات الامامه رساله‌ای بر عقاید شیعی تألیف جلال‌الدین دوانی است.

علامه محقق دوانی دارای آثار ارزشمندی در علوم حکمت، کلام، عرفان، حدیث و تفسیر می‌باشد که رساله نورالهدایه از آثار ازشمند وی است که گفتار و اعتقادات ایشان را به مذهب شیعه نشان می‌دهد و در این رساله محقق دوانی از حضرت علی را افضل بر ابوبکر و عمر و عثمان دانسته و معتقد است حضرت علی (ع) از هر شخص دیگری برای خلافت جانشینی پیامبر (ص) شایسته‌تر است.

این کتاب در موضوع کلام و اعتقادات و به زبان فارسی، رساله‌ای است کلامی و مختصر که پس از مقدمه (لزوم تحصیل یقین در عقاید) به بیان شبهاتی که عده‌ای در باب سه مسئله توحید، حدوث عالم و عصمت انبیاء و همین‌طور ولایت علی (ع) و دوازده امام وارد شده پرداخته است و با براهین عقلی به آنها پاسخ داده شده است.

این کتاب توسط علامه علی دوانی، ضمن شرح‌حال جلال‌الدین دوانی به چاپ رسیده است. در میان رسائل فارسی جلال‌الدین دوانی این رساله دیدگاه‌ها و اعتقادات ایشان را به مذهب شیعه دوازده امامی نشان می‌دهد و هر طریق دیگری را که غیر طریقه تشیع شناخته می شود، مردود و باطل می‌داند.

این کتاب در بخش‌ های زیر نگاشته شده است.

دیباچه

مقدمه

اساتید

شاگردان

تالیفات

عقاید حکمی جلال‌الدین دوانی

رساله نورالهدایه

محتوای اثر

تصحیح رساله

متن رساله نورالهدایه

فهرست منابع

تصویر نسخه اساس (شماره ۵۸۹۹)

کتاب نورالهدایه فی اثبات الامامه با شرح و تصحیح وحید توسلی، معصومه محمدی دشتکی و حسن علی فریدونی توسط نشر مجمع ذخائر اسلامی منتشر شده است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

[1]
[2]