- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

افشای یک سرقت ادبی

میراث مکتوب – در روز جمعه ۲۷ مهرماه خبری بر روی خروجی خبرگزاری مهر با عنوان «اعتراض یک نویسنده به سرقت کتابش و انتشار بدون اجازه آن در ۳۰۰۰ نسخه» قرار گرفت. در این مطلب عیسی کشوری، نویسنده کتاب «هاوکینگ، خداوند و بهشت» به سرقت ادبی کتابش اعتراض کرده و گفته است: «عده‌ای سودجو ۳۰۰۰ نسخه از این کتاب را به نام دکتر کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی چاپ کرده و در بازار سیاه به فروش رسانده‌اند.»

مرکز پژوهشی میراث مکتوب با توجه به رسالتی که برای مبارزه با معضل کتابسازی و انتحال بر عهده دارد بر خود وظیفه می داند این مطلب را بدون هیچ گونه دخل و تصرفی بر روی سایت قرار دهد.

اعتراض یک نویسنده به سرقت کتابش و انتشار بدون اجازه آن در ۳۰۰۰ نسخه

عیسی کشوری، نویسنده کتاب «هاوکینگ، خداوند و بهشت» در تماسی با خبرگزاری مهر، از آنچه سرقت ادبی کتابش خواند، خبر داد و گفت: عده‌ای سودجو ۳۰۰۰ نسخه از این کتاب را به نام دکتر کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی چاپ کرده و در بازار سیاه به فروش رسانده‌اند که یک سرقت علمی کم‌سابقه است. البته خود آقای کلانتری از این مسئله خیلی ناراحت شده بود.

وی با اشاره به موضوع این کتاب افزود: آقای هاوکینگ در کتاب‌هایش «طرح بزرگ» و «تاریخچه زمان» وجود خدا و بهشت را رد کرده و من هم در پاسخ این مدعا کتاب «هاوکینگ، خداوند و بهشت» را نوشتم که با استقبال مخاطبان ظرف ۳ ساعت همه ۲۰۰۰ نسخه آن به فروش رفت.

کشوری همچنین مدعی شد که حدود ۱۴۰۰ کتاب در نقد نظرات هاوکینگ در جهان منتشر شده، ولی ظاهراً تنها کتابی که برای او جالب بوده که به آن پاسخ دهد، کتاب «هاوکینگ، خداوند و بهشت» این نویسنده ایرانی بوده است.

وی در این باره گفت: خودم فکر می‌کنم این به خاطر آن است که کتاب‌های دیگر با استفاده از مذهب به او پاسخ داده بودند؛ در حالی که او در اساس مذهب را قبول ندارد، ولی من سعی کردم به شیوه علمی به این نظریات پاسخ دهم.

نویسنده کتاب «هاوکینگ، خداوند و بهشت» همچنین تاکید کرد: پروفسور استیون هاوکینگ بی‌شک مشهورترین دانشمند عصر ماست. شهرت بی‌نظیر او مدیون دو چیز است: اول کتاب‌های بنام «طرح بزرگ» و «تاریخچه زمان» که پرفروش‌ترین کتاب‌های علمی تاریخ جهان لقب گرفتند و دوم وضعیت جسمی این دانشمند بزرگ که در سن ۲۱ سالگی به علت ابتلاء به یک بیماری نادر تمام بدنش فلج شده و فقط مغز، قلب و دو انگشت او کار می‌کنند. با وجود این، او هیچ‌گاه مایوس نشد، بلکه با امید به آینده به تحصیل در رشته فیزیک و کیهان‌شناسی پرداخت و هم اکنون بزرگترین دانشمند عصر ماست.

کشوری همچنین از چاپ دوم کتاب «هاوکینگ، خداوند و بهشت» همراه با یادداشت پروفسور استیون هاوکینگ در آینده نزدیک خبر داد.

[1]
[2]