- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

فهرست نسخه‌های خطی دو کتابخانه آذربایجان

میراث مکتوب – تاکنون دربارۀ سرگذشت کتابخانه‌های شخصی در ایران و نحوهٔ شکل‌گیری و تداوم آنها و ذخائر علمی‌ای که در این کتابخانه نگهداری می‌شده پژوهش سامان یافتۀ منظمی صورت نگرفته است. نگارنده طی چند دهه هرازگاهی شاهد از هم پاشیدن کتابخانه ای شخصی بوده که حاصل تلاش سالیان متمادی عالمان یک خاندان را در برداشته است و در این میان جز تهیۀ یادداشت های کوتاهی از محتویات علمی آنها، کاری دیگر از این حقیر ساخته نبوده است.
تعداد گزارش های تهیه شده از این کتابخانه ها که اکنون دیگر نام و اثری از آنها در میان نیست به دهها کتابخانه می رسد که نگارنده مترصد فرصتی است تا آن یادداشت ها را تنظیم و به جامعۀ علمی عرضه نماید. در این مقال به پیشنهاد دوست دانشمند و فرزانه سید محمدحسین حکیم دو یادداشت مربوط به نسخ خطی دو کتابخانه که سالها پیش تنظیم گردیده تقدیم می گردد.
کتابخانه اولی در تبریز بوده که سابقه‌ای دویست ساله داشته است ولی کتابخانه دومی سابقه‌ای صد و پنجاه ساله دارد و خوشبختانه هم اکنون دایر است.
هر معرفی در دو بخش صورت خواه گرفت: اول تاریخچۀ آن کتابخانه و شخصیت‌های دخیل در تشکیل و تداوم آن، فهرست نسخ خطی آن کتابخانه.
ادامۀ مقالۀ «فهرست نسخه‌های خطی دو کتابخانه آذربایجان» نوشتۀ علی صدرایی خویی که در دفتر اول «اوراق عتیق» به چاپ رسیده است در فایل پایین مطالعه کنید.

[1]
[2]