- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

پاسداشت شش دهه تلاش استاد عبدالحسین حائری

میراث مکتوب – به پاسداشت شش دهه تلاش و کوشش خستگی‌ناپذیر و گرانسنگ استاد عبدالحسین حائری در شناسایی و معرفی نسخ خطی و پاسداری شایسته از میراث گرانمایه‌ ایرانی اسلامی موجود در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، «همایش نکوداشت استاد عبدالحسین حائری» ۲۶ شهریورماه برگزار می‌شود.
به همین مناسبت جشن‌نامه و کتاب‌شناسی استاد حائری نیز از سوی کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در دست انتشار قرار دارد. همچنین تمبر یادبود استاد حائری در روز نکوداشت ایشان رونمایی خواهد شد.
رونمایی از تندیس استاد حائری و نمایش عکس‌های کودکی تا کهنسالی استاد در نگارخانه کتابخانه مجلس، از دیگر برنامه های همایش نکوداشت استاد عبدالحسین حائری است.
استاد عبدالحسین حائری بیشترین دوره فعالیت و عمر پربرکت خود را (بیش از ۶۰ سال) در کتابخانه مجلس شورای اسلامی گذرانده است و در حال حاضر نیز که ایام بازنشستگی و استراحت را سپری می نماید، کماکان پژوهشگران و همکاران کتابخانه را از رهنمودهای ارزشمند خویش بهره‌مند می‌سازد.
وی در کودکی، قرآن و خواندن و نوشتن را در مکتب فراگرفت. سپس نزد پدرش، مقدمات عربی و بعضی کتاب‌های لغت و دروس مدرسه ‌ای را خواند. سپس سطوح عالی فقه و اصول را تا سن نوزده سالگی به پایان رساند. بعد از آن نزد کسانی همچون آیات عظام محمد تقی خوانساری، صدرالدین صدر، محمد حجت و حسین طباطبایی بروجردی دروس خارج را گذراند و در سن ۲۴ سالگی به درجه اجتهاد نائل شد. سپس به تهران آمد. هفده سال عضو هیئت مؤلفان لغت نامه دهخدا بود و بر چاپ چند جلد از آن نیز نظارت داشت.
حائری بیش از نیم قرن (از سال ۱۳۳۱) در کتابخانه مجلس شورای اسلامی مشغول به خدمت بوده و نزدیک به ۲۰ سال از این دوران را عهده‌دار سمت ریاست کتابخانه مجلس بوده است. وی صاحب نظریه «بازنویسی تاریخ علم بر اساس بازنویسی فهارس نسخ خطی» است که جایزه‌ای جهانی را نیز برای وی به ارمغان آورده است.
همایش نکوداشت استاد عبدالحسین حائری روز سه شنبه ۲۶ شهریور ماه سال جاری از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با همکاری ریاست جمهوری، چهره ماندگار، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی، موسسه کتابخانه و موزه ملک، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، شهرداری تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، کمیسیون ملی یونسکو، کتابخانه آیت‌الله مرعشی، باشگاه پژوهشگران جوان، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه تهران و مؤسسهٔ فرهنگی اکو، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار در تالار شهید مدرس مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

…………………………………………………

نظر کاربر: الحق که دست مریضات خداوند عمری با عزت و و توام با سلامتی عنایت بفرماید !

[1]
[2]