- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

نقد و بررسى فرهنگ فارسی اَعلام

میراث مکتوب – فرهنگ فارسی اَعلام کتابى است یک جلدى از غلامحسین صدرى‌افشار و نسرین حکَمى و نسترن حکَمى که ویرایش جدید آن در سال ۱۳۸۹ منتشر شد. ویراست دوم این کتاب با ویراست قبلى آن بسیار متفاوت است؛ به گونه‌اى که شاید بتوان آن را تألیف جدیدى به حساب آورد.

مؤلفان فرهنگ فارسی اَعلام در مقدمه آن نوشته‌اند: کتابى که در دست دارید ویراست دوم اثرى است که اول بار در سال ۱۳۸۳ منتشر شد، شامل معرفى اشخاص، مکان‌ها، اثرهاى فکرى و فرهنگى، نهادهاى اجتماعى و رویدادهاى مهم جهانى و ملى. (صدرى افشار و همکاران ۱۳۸۹ ، هفت.)

تا جایى که نویسندهٔ این مقاله آگاهى دارد تنها دو کتابِ فارسى با مضمونى مشابه فرهنگ فارسی اعلام منتشر شده است؛ نخستین کتاب، فرهنگ عمید (جغرافیا و تاریخ) نام دارد که در سال ۱۳۴۶ و در ۱۱۰۹ صفحه منتشر شد. این کتاب در عین مفید بودن، زیر سایۀ فرهنگ‌هاى لغت حسن عمید قرار گرفت و بسیار مهجور ماند. تا آنجا که بسیاری از افراد متخصص نیز از وجود این فرهنگ مفید بی‌خبرند.

ادامه مقاله «نقد و بررسى فرهنگ فارسی اَعلام» نوشته فرهاد قربان‌زاده که در شماره ۵ و ۶ مجله فرهنگ‌نویسی به چاپ رسیده است در فایل زیر مطالعه کنید.

[1]
[2]