- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

بسحق اطعمه دوباره می‌آید

میراث مکتوب – کتاب ارزشمند کلیات بسحق اطعمه شیرازی یکی از متون اصیل طنز فاخر در ادب فارسی است که به همت دکتر منصور رستگار فسایی و با مقابله نسخ معتبر تصحیح و توسط مرکز پژوهشی میراث مکتوب، در سال ۱۳۸۲ به زیور طبع آراسته شده بود، بعد از سال ها نایاب بودن، با تجدید نظر و اضافاتی از سوی مصحح، به زودی منتشر می‌شود.
شیخ جمال‌الدین ابواسحاق اطعمه شیرازی، شاعر توانمند قرن نهم هجری است که با قریحه منحصر به فرد و طبع روانش به نقیضه‌سرایی و مزاح با شاعران نام‌آور عرصه ادب پارسی پرداخته و در توصیف غذاها و نوشیدنی‌های رایج زمان خود اشعار نغز و زیبایی سروده است.
طنز بسحق، نمونه زیبایی از ذکاوت و نکته‌سنجی شاعرانه‌ای است که توانسته آگاهی‌های ارزنده تاریخی و اجتماعی زمانهٔ خود را به خواننده تیزبین انتقال دهد، هرچندگاه تلخی‌هایی نیز که جزء ذات طنز حقیقی است در ابیات او نمودار است.
ناگفته نماند که بسحق از عالم حقیقت غافل نبوده و غایت کار خود را چنین می‌سراید:
سرّ انسان در لباس نان و آب
گفته شد والله اعلم بالصواب
در همان حال وضع اقتصادی نابسامان جامعه خود را به تصویر می‌کشد:
فصل آخر صفت نعمت ارزان گویم
کاندر این شهر تو هستند فقیران بسیارتهیه و تنظیم خبر از فاطمه نصیری ها
…………………………………………………

نظر کاربر
: یادم می‌آد سال ۸۸ می‌خواستم این کتاب رو بخرم، ولی هرچقدر گشتم تو هیچ کتاب‌فروشی‌ای پیداش نکردم. اومدم میراث مکتوب، اما شما هم نداشتید، اما لطف کردید و کارت ملی‌ام رو گرو گرفتید و نسخه آرشیو خودتون رو به من دادید تا ببرم بیرون و از کتاب کپی بگیرم. هرچند خوندن کتاب کپی‌شده هیچ لطفی نداره، ولی با کمک اصحاب میراث نیاز من برطرف شد. هنوز اون کپی رو دارم و با انتشار ویرایش جدید این کتاب، حتماً نسخه جدیدی تهیه خواهم کرد. خوشحالم که دوباره شعرهای زیبای بسحاق به قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها راه خواهد یافت

[1]
[2]