- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

دفتر چهارم و ششم مثنوی معنوی با مقدمه دکتر توفیق سبحانی

میراث مکتوب – مثنوی معنوی از زمان سرایش تا امروز، همواره مورد توجه ویژه همهٔ فارسی‌زبانان و علاقه‌مندان به عرفان و تصوف بوده و هست. دکتر توفیق سبحانی هم که از مثنوی‌پژوهان معاصر کشورمان هستند در تلاشی ارزنده و پس از جستجویی گسترده در کتابخانه‌های ترکیه و بررسی نسخه‌های خطی برجای مانده از کتاب گران‌سنگ مثنوی، کتاب حاضر را فراهم آورده است. این کتاب دربردارنده تصویر نسخه برگردان دو نسخه خطی از دفتر چهارم و ششم مثنوی است که در یکی از سال های ۶۷۳ یا ۶۸۱ یا۶۸۹ یا ۶۹۷ یا ۷۰۵ هجری نویسانیده شده است. نکته حایز اهمیت که ارزش این کتاب شریف را چند برابر می کند آن است که این دو نسخه به خط زیبای سلطان ولد فرزند سراینده مثنوی، جلال الدین محمد است.
این نسخه به دلیل قدمت آن و نیز کتابت توسط کسی که تمام مثنوی را در حین سرایش در مجالس مثنوی از سراینده آن یعنی پدر خویش شنیده، اهمیت والایی دارد و برخی اشکالات موجود در دفتر چهارم و ششم را برای علاقه مندان حل می کند.
دکتر توفیق سبحانی برای فایده بیشتر و بهره‌مندی آسان تر پژوهش‌گران در بالای هر صفحه شماره بیت آغازین و بیت پایانی آن صفحه را درج کرده که براساس بیت شمار نسخه شماره ۵۱ موزه مولانا در قونیه است (که پیشتر نسخه برگردان آن را مرکز نشر دانشگاهی به چاپ رسانده است) و همچنین به دلیل آنکه چاپ نیکلسون هنوز معتبرترین چاپ مثنوی در بین فارسی‌زبانان است، بیت شمار آن چاپ را نیز در بالای هر صفحه آورده است.
توفیق سبحانی کتاب را به استاد مرحوم ایرج افشار تقدیم کرده است، همو که مشوق اصلی چاپ این دو دفتر بوده است.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دفتر چهارم و ششم مثنوی معنوی را در ۵۳۱ صفحه و بهای ۴۰۰ هزار ریال منتشر کرده است و شما دوستداران این کتاب می‌توانید با مراجعه به مرکز تأمین و عرضه متون کهن ایرانی میراث مکتوب، آن را تهیه کنید.

معرفی کتاب از سید مهدی جهرمی

[1]
[2]