- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

مجموعه آثار حلاج

ميراث مكتوب – از چهل و نه اثری که حلاج تالیف کرده است و ابن ندیم در کتاب الفهرست خود از آن نام می برد، تنها چهار کتاب و 112 قطعه شعر و در حدود سیصد و چهل قطعه از تجربیات عرفانی او به دست ما رسیده است.
متاسفانه در همان زمان که حلاج را زندانی، محاکمه و به قتل رساندند، تألیفات او را نیز از بین بردند. حامد وزیر برای انهدام مذهب کلامی، فقهی و عرفانی که حلاج به وجود آورده بود، نه تنها شاگردان وی را تحت تعقیب قرار داد، بلکه نسخه های دستنویس کتاب های حلاج را هم از بین برد.
تنها از آن مجموعه، چند اثر از گزند حوادث و وقایع روزگار محفوظ مانده است که به ترتیب چنین است:
1. کتاب طواسین. این اثر را ماسینیون، از دو نسخه موجود در استانبول و لندن، تصحیح کرده و در سال 1913 در پاریس با عنوان کتاب الطواسین منتشر کرده است. متن عربی این کتاب را نگارنده از روی همین نسخه و نیز دیوان الحلاج ویلیه اخباره و طواسینه تحقیق سعدی ضناوی به فارسی ترجمه کرده است.
2. بستان المعرفه. باغ معرفت را از همان منبع پیشین به فارسی برگردانده‌ایم. حلاج این قطعه را به معرفت و ویژگی های آن اختصاص داده است.
3. کتاب روایت. بیست و هفت روایت که حلاج برحسب واردات قلبی آن را بیان داشته است. اسنادی که حلاج برای این روایات بیان می دارد برخلاف روایات متداول که سلسله اسناد آن اصحاب و تابعان و تابعان و تابعان است و حدیث را از عهد پیامبر به یکدیگر منتقل کرده اند، یک سلسله از آیات و رموز قرآن و استعارات و کنایات و تمثیل های عرفانی است. به زعم او احادیث نه سفارش پیامبر را بلکه دستور خدا را بیان می کند و اسناد حدیث مبتنی بر شهادت سلسله‌ای از راویان نیست و سینه به سینه به یکدیگر انتقال داده باشند و اکنون نیز مرده اند، بلکه از نظر حلاج سلسله اسناد احادیث مخلوقانی هستند که برای عموم قابل شناخت هستند و اکنون حضور دارند.
4. تفسیر قرآن. تفسیری است که ابوعبدالرحمن سلمی از قول حلاج در کتاب حقایق التفسیر خود آورده است. لویی ماسینیون این متن رااستخراج و پس از مقابله با چند نسخه خطی آن را در سال 1922 در پاریس چاپ کرده است. ترجمه ما از روی این متن است. حلاج در این تفسیر از هر سوره یک یا چند آیه را انتخاب و به شرح و تفسیر آن پرداخته است.
5. سیصد و چهل قطعه. از تجربیات عرفانی حلاج که مجموعه ای است از سخنان، مواعظ، وصایا و مناجات حلاج.
6. اشعار. شمل 112 قطعه که در جمع آوری و مطابقت آنها، منابع بسیاری را از نظر گذرانده‌ایم. در تحقیقات خود با دو دسته شعر مواجه شدیم؛ یک دسته اشعاری که با توجه به سند و ذکر آنها در منابع متعدد از خود حلاج بود و تعدادی دیگر از اشعار منتسب به وی است.
7. کلمات الحلاج. مجموعه‌ای است از تعابیر و مفاهیمی که حلاج در شعر و نثر خود آنها را به کار برده است.

فهرست مطالب کتاب به این شرح است:

کتاب اول- طواسین و بستان‌المعرفه

کتاب دوم- کتاب روایت

کتاب سوم- تفسیر قرآن

کتاب چهارم- سیصد و چهل قطعه از تجربیات عرفانی حلاج

کتاب پنجم- اشعار

کتاب ششم- کتاب کلمات الحلاج؛ شرح و تفسیر

کتابنامه

نمایه

این کتاب با تحقیق، ترجمه و شرح قاسم میرآخوری در 528 صفحه در سال 92 توسط نشر فهرست منتشر شده است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی [1]
…………………………………………………

نظر کاربر: سلام ضمن عرض خسته نباشی به خدمت جناب آقای میرآخوری خواستم این نکته را یادآوری کنم که قاسم محمد عباس نیز مجموعه آثار حلاج را با عنوان «حلاج:الاعمال الکامله» چاپ کرده است.

[2]
[3]