- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

کتیبه‌ ها و سنگ مزارات اسلامی در سوریه

ميراث مكتوب – سوریه از کهن ‌ترین سکونت‌گاه‌های بشر و از مهم‌ترین مراکز تمدن جهان باستان به شمار می‌رود و علاوه بر مراکز و بناهای مختلفی که از دوره‌های پیش از اسلام باقی مانده دارای آثار مهم معماری و تاریخی در دوره اسلامی است.
از جمله این مناطق می ‌توان از شهرهای بیت‌المقدس در فلسطین، پترا و جرش در اردن، صور و بعلبک در لبنان، دمشق، حلب، تدمر و بصری در سوریه نام برد. در کشور سوریه، علاوه بر مراکز و بناهای باقیمانده از دوره‌های مختلف پیش از اسلام، آثار و بناهای معماری مهم و قابل توجهی نیز از دوره اسلامی باقی مانده است که از این میان، بناهایی از قبیل مسجد جامع اموی دمشق نقش بسزایی در شکل‌گیری و پیشرفت معماری اسلامی داشته‌اند.
مجموعه‌ای از کتیبه‌ها، سنگ‌نوشته‌ها، سنگ مزارها و نیز صندوقچه‌های قبور اسلامی در سوریه است و مجموعه‌های مصور در این کتاب وجود دارد. مؤلف با مراجعه به سنگ نوشته‌ها و کتیبه‌های قدیمی سوریه عمدتا در مناطق تاریخی سوریه مانند دمشق و حلب از آنها عکس تهیه کرده و در برخی موارد به کتاب‌های تاریخی دیگر مراجعه کرده است..
بیش از 170 کتیبه در این کتاب امده است که کتیبه مسجد ابراهیم خلیل در قلعه حلب مربوط به قرن پنجم و وقف‌نامه سنگی آن، کتیبه مسجد و مدرسه حلویه از دوره عثمانی، سردر مدرسه سلطانیه در شهر حلب به همراه وقف نامه سنگی آن، کتیبه‌هایی از سنگ نوشته به خط کوفی در مزار حضرت ارمیای پیامبر از قرن پنجم، کتیبه‌های دوره مملوکی سر در برج ورودی داخلی قلعه حلب، سقاخانه واقع در رواق غربی صحن مسجد جامع حلب، کتیبه منسوب به ام سلمه همسر پیامبر اکرم(ص) در گورستان باب الصغیر دمشق، کتیبه سردر مزار فضه کنیز حضرت زهرا(س) در گورستان باب الصغیر، کتیبه‌های زیارتگاه حضرت محسن بن امام حسین(ع) در حلب و کتیبه صلوات بر 14 معصوم بر روی مناره جامع حلب در دوره سلجوقی در این کتاب وجود دارد.
در انتهای کتاب نیز فهرست ‌ها شامل فهرست اعلام، فهرست اماکن و فهرست منابع مورد استفاده آمده است.

فهرست مطالب:
مقدمه ناشر(که البته در متن کتاب نشانی از مقدمه ناشر به چشم نمی‌خورد)
مقدمه نگارنده
شرح کتیبه‌ها
تصاویر رنگی
تصویر و متن کتیبه‌ها
پیوست
فهرست اعلام
فهرست اماکن
فهرست منابع مورد استفاده

کتیبه‌های اسلامی در سوریه نگارش احمد خامه‌یار در 184 صفحه است که توسط انتشارات مجمع ذخائر اسلامی در قم به صورت مصور منتشر شده است.

منبع: كتابخانه مجلس شوراي اسلامي

[1]
[2]