- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

انتشار خلاصه الاشعار و زبده الافکار (بخش قم و ساوه)

میراث مکتوب – خلاصه الاشعار و زبده الافکار (بخش قم و ساوه) تألیف میرتقی‌الدین کاشانی به تصحیح و تحقیق دکتر علی‌اشرف صادقی با مشارکت مرکز پژوهشی میراث مکتوب و کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب تذکره بزرگ خلاصه الاشعار اثر تقی‌الدین کاشانی معروف به میرتذکره (زنده در ۱۰۱۶) دارای یک مقدمه، چهار رکن و یک خاتمه است. رکن اول مشتمل بر دو جلد و حاوی احوال و اشعار قصیده‌سرایان قدیم از آغاز عهد غزنوی تا قرن هشتم است. رکن دوم شامل احوال و اشعار غزل سرایان و بعضی قصیده سرایان تا پایان قرن هشتم است. رکن سوم حاوی تراجم و اشعار غزل سرایان و بعضی قصیده سرایان از حافظ به بعد است.
رکن چهارم دربردارنده شرح حال و اشعار شعرای زمان سلطان حسین میرزا از جامی تا زمان تألیف کتاب است. در این چهار رکن احوال و اشعار ۲۴۷ تن آمده است.
خاتمه که مجلد ششم کتاب را تشکیل می‌دهد شامل احوال و اشعار شعرای معاصر مؤلف است و دوازده اصل به شرح زیر دارد:
اصل اول در ذکر شعرای کاشان
اصل دوم در ذکر شعرای اصفهان
اصل سوم در ذکر شعرای قم
اصل چهارم در ذکر شعرای ساوه
اصل پنجم در ذکر شعرای قزوین
اصل ششم در ذکر شعرای گیلان و دارالمرز و مازندران
اصل هفتم در ذکر شعرای تبریز و آذربایجان
اصل هشتم در ذکر شعرای یزد و کرمان و هندوستان
اصل نهم در ذکر شعرای شیراز
اصل دهم در ذکر شعرای همدان و فراهان
اصل یازدهم در ذکر شعرای ری و استراباد
اصل دوازدهم در ذکر شعرای خراسان
در این دوازده اصل کلا شرح حال و اشعار ۴۱۴ شاعر آمده است.
میرتقی الدین محمد ابن شرف الدین علی حسینی کاشانی معروف به میرتذکره و متخلص به «ذکری» از شعرا و نویسندگان دوره صفوی است که خلاصه الاشعار و زبده الافکار را طی نزدیک به ۴۰ سال جمع آوری کرد. این اثر از ۱۲ اصل تشکیل شده و هر اصل به یکی از شهرها و نواحی جغرافیایی مختلف ایران اختصاص دارد.
در اثر حاضر شرح حال شعرای قم و ساوه بیان شده است.
خلاصه الاشعار و زبده الافکار (بخش قم و ساوه) با تصحیح و تحقیق دکتر علی اشرف صادقی در شمارگان ۵۰۰ نسخه و به بهای ۱۵۵۰۰۰ ریال از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب و با همکاری کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران به چاپ رسیده است.
…………………………………………………

نظر کاربر: خوشحالم که برای نخستین بار این کتاب منتشر می‌شه. امیدوارم به‌زودی شاهد انتشار بخش‌های دیگه کتاب هم باشیم. برای دکتر صادقی بزرگوار آرزوی توفیق بیشتر دارم.

[1]
[2]