- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

برگزاری کارگاه آموزشی مخطوطات و نسخ خطی در دانشگاه ماربورگ آلمان

میراث مکتوب – کارگاه آموزشی مخطوطات و نسخ خطی با نگاهی به نسخه‌های خطی ایران، عراق و آلمان در تاریخ ۱۵ ـ ۱۶ جولای ۲۰۱۳(۲۴ ـ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۲) در دانشگاه ماربورگ آلمان برگزار می‌شود.
در این کارگاه آموزشی، دربارۀ روشهای بررسی نسخه‌های خطی و پیشرفت های جاری (رویکرد تطبیقی با نگاهی به نسخه های خطی اسلامی در ایران، عراق و آلمان) بحث خواهد شد. این کارگاه از سوی مرکز پژوهشهای خاور دور و خاورمیانه(CNMS) با حمایت مالی مرکز تبادلات دانشگاهی آلمان(DAAD) و با مدیریت و هماهنگی عمادالدین شیخ‌الحکمایی، لزلی ترامونتینی، و کریستف ورنر انجام خواهد شد.
شرکت‌کنندگان این کارگاه آموزشی دوروزه از ایران: دکتر اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب با عنوان «نگاهی به سهم ایرانیان در تألیف متون عربی و تحقیق و تصحیح آنها در عصر حاضر»، دکتر جواد بشری، نسخه شناس و مصحح متون با عنوان «فارسی نویسی در بغداد، بر پایۀ نسخ خطی پیش از سدۀ نهم هجری»، و محمدحسین حکیم، فهرست نگار و نسخه‌شناس با عنوان «بررسی تطبیقی روش‌های سنتی و نوین فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی در ایران» خواهند بود.
اسامه نقشبندی (بغداد)، سامیه محمد عباس (تکریت)، حسین جهاد ظاهر الحسّانی (نجف)، عمادالدین شیخ‌الحکمایی (ماربورگ/ تهران)، زابینه اشمیتکه (برلین)، حسن انصاری (برلین)، الیو ماسروا (مونستر)، کورنلیوس برتولد (لایپزیک) و آنا مارتین (ماربورگ) از دیگر سخنرانان این کارگاه آموزشی هستند.
این کارگاه در تاریخ ۱۵ ـ ۱۶ جولای ۲۰۱۳ ( ۲۴- ۲۵ تیرماه ۱۳۹۲) در دانشگاه ماربورگ برپا می‌شود.
[1]
[2]