- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

بازنگری تاریخ و سکه‌شناسی اشکانیان

میراث مکتوب – در این کتاب مسکوکات پادشاهان اشکانی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.
مردمان اولیه برای زندگی و رفع حوائج روزانه و رفع نیازهای مادی خود مجبور بودند با هم مبادله نمایند، تا بتوانند وسایلی که توان تولید آن را ندارند اما در زندگی روزمره خود به آن نیازمند هستند را بدست بیاورند، از این به فکر این افتادند که مشکل را حل نمایند که با اندیشه وتدبیر به اختراع سکه رسیدند.
اشکانیان حدود ۴۷۵ سال با اقتدار در مقابل دشمنان ایران ایستادگی کرده و بعد از فروپاشی حکومتشان سرزمین اجداد خود را به گروهی دیگر از ساسانیان که دودمان ساسانی را بنا نهادند واگذار کردند. پادشاهان اشکانی در طی حکومتشان بر ایران، سکه‌های زیادی، عموماً از نقره و برنز، و در یکی دو مورد خاص، از طلا ضرب کرده‌اند. چون اسناد و مدارک زیادی از اشکانیان بر جای نمانده، مسکوکات شاهان اشکانی در امر بازسازی تاریخ این دوره، نقشی اسای و سهمی بزرگ دارند.
سکه‌های اشکانی یکی از مهمترین منابع موجود برای ترمیم دورانی مبهم از تاریخ و در حکم تکه‌هایی گمشده‌ از پازل تاریخ اشکانی هستند، چرا که بسیاری از نمونه‌های تاریخ‌دار این سکه‌ها پس از جلوس یک شاه، فتح یک ضرابخانه‌ی جدید و یا پیروزی بر یک رقیب در جنگ ضرب شده‌اند و به این ترتیب امکان بازیابی و ترمیم تاریخ آغاز و پایان سلطنت، جنگ‌ها و فتوحات و نیز قلمرو حکومتی شاهان را میسر می‌سازند.
«سکه‌های اشکانی» در دو بخش زیر نگاشته شده است:
بخش اول- مقدمه‌ای بر تاریخ و سکه ‌شناسی اشکانیان
خط و زبان
واحد پول، اوزان و عیار سکه‌ها
ضرابخانه‌های اشکانیان
معرفی ضرابخانه‌ی ناشناس
بررسی یک ابهام
گاه‌شمارهای اشکانیان
تاریخ‌نگاری در سکه‌های اشکانی
باگاسیس، شاه گمشده
یک ارشک جدید
توجیه یک تناقض
سال‌شمار شاهان اشکانیبخش دوم- کاتالوگ سکه‌های اشکانی

کتابنامه
کتاب فاقد هرگونه نمایه است، بدیهی است در صورت وجود نمایه کارایی کتاب و امکان بازیابی هرچه سریعتر برای استفاده کنندگان فراهم می‌گردید.
«سکه‌های اشکانی: بازنگری تاریخ و سکه‌شناسی اشکانیان» تألیف کیارش غلامی در ۸۶۸ صفحه بصورت مصور نگاشته شده و انتشارات پازینه آن را در سال ۹۲ منتشر کرده است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی [1]

[2]
[3]