- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

پیشرفت مطالعات ایرانی و اسلامی با فعالیت‌های «میراث مکتوب»

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، به مناسبت گرامیداشت بیست‌وهشتمین سال تأسیس این مؤسسه، از روز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه تا پنجشنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰، مجموعه‌ای از گفتارهای اساتید و پژوهشگران برجسته دربارۀ فعالیت‌ها و دستاوردهای مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در فضای مجازی پخش شد.

یکی از این سخنرانی‌ها توسط زنده‌یاد دکتر ابوالفضل خطیبی (شاهنامه‌پژوه و عضو هیئت علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، ارائه شد. دکتر خطیبی با اشاره به سابقه آشنایی خود با این مؤسسه از آغاز شکل‌گیری آن، گفت: دربارۀ موفقیت‌ها و کامیابی‌های این سازمان در حفظ و احیای میراث مکتوب هزاران سالۀ ایران و اسلام هیچ‌کس تردید ندارد. انتشار صدها عنوان کتاب و مجلات علمی و پژوهشی پُروپیمان گویای این کامیابی است. تا آنجا که می‌توان گفت در این زمینه موفق‌ترین سازمان بعد از انقلاب بوده است و تأثیراتی که این مؤسسه در پیشبرد مطالعات ایرانی و اسلامی در داخل و خارج از ایران نهادِ بی‌نظیر است.

واقعیت این است که در ایران توفیقِ چنین سازمان‌هایی قائم به شخص خاصی است و تردیدی نیست که دوست نازنین ما دکتر اکبر ایرانی در مقام مدیر و راهبر این سازمان سهمی بسزا در این کامیابی داشته و دارد و به رغم مشکلات مالی، که معمولاً گریبانگیر چنین سازمان‌های بدون بازده مالی می‌شود و در نهایت به تعطیلی آنها می‌انجامد، توانسته مرکز میراث را از گردنه‌های سخت گذر دهد و تا به اینجا برساند.

وی در ادامه گفتار خود به مرور تجربه مرکز نشر دانشگاهی و بیان برخی انتقادات و پیشنهادات پرداخت.

مشروح سخنان زنده‌یاد دکتر ابوالفضل خطیبی را می‌توانید در ویدئوی زیر ببینید و بشنوید.

[1]
[2]