- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

بررسی هنر اسلامی در قرون متمادی

میراث مکتوب – کتاب هنر در دوره اسلامی نوشته ارنست کونل ترجمه هوشنگ طاهر از سوی انتشارات توس به چاپ رسید.
این کتاب تحول هنر ایران را در دوران ساسانی که به منتهای عظمت خود رسیده بود را در قرون متمادی تحت مطالعه قرار می‌دهد.
در حقیقت پس از چهار قرن دوران فترت که بعد از انقراض شاهنشاهی پر افتخار ساسانی در کشور ما حکفرما شد مجدداً هنر و علم و صنعت راه پیشرفت را در پیش گرفت، بطوریکه زیباترین ابنیه دوران اسلامی ایران در قرن نهم و دهم مقارن با حکومت تیموریان و ابتدای پادشاهی صفویان به وجود آمد شاهکارهایی بی‌مانند همچون مسجد شاه اصفهان و …
در این اثر صورت جامع ابنیه مذهبی اسلامی مطالعه شده است. شادروان آندره گُدار برای اولین بار در سال ۱۹۳۶ مقالاتی منتشر کرد که در ضمن آن این مطلب را روشن کرد که از قرن چهارم هجری به بعد مساجد ایران از سبک ساختمانی ایران در عهد ساسانیان مانند کاخ فیروز آباد و سروستان و طاق کسری پیروی نموده‌اند و با کمال قدرت اظهار نمود که از آن تاریخ به بعد ساختن مسجد ایرانی به سبک عربی کاملا منسوخ شد. اما هنوز تاریخ تشکیل مساجد اسلامی کاملاً روشن نیست و پروفسور «کونل» شایسته‌ترین دانشمندی بود که می‌توانست این مطالب را تحت بررسی قرار دهد.
موضوعی در این کتاب به اثبات رسیده این است که هنر اسلامی همچون هنر ایرانی پیش از اسلام که کاخ‌های با عظمت چون تخت جمشید و شوش و طاق کسری را برپا نمودند معماری باشکوهی داشته است.
کتاب هنر در دوره اسلامی نوشته ارنست کونل به ترجمه هوشنگ طاهر به بهای ۸۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات توس به چاپ رسیده است.
[1]
[2]