- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

نگاهی به مقاله «نگاهی به واژه‌‌های جوامع احکام النجوم»

میراث مکتوب – یونس کرامتی در یادداشت جدید خود در سایت حلقۀ کاتبان، نقدی بر مقالۀ «نگاهی به واژه ‌های جوامع احکام النجوم» منتشر شده در شمارۀ جدید مجلۀ فرهنگ‌ نویسی، نوشته است.

بخشی از این یادداشت را در ادامه می‌خوانید

در شمارۀ تازه‌چاپ (جلد هفتم) مجلۀ فرهنگ ‌نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی مقاله‌ای با عنوان «نگاهی به واژه‌های جوامع احکام النجوم» به قلم آقای دکتر رضا فهیمی، استادیار دانشگاه آزاد ساوه، توجه مرا به خود جلب کرد.

اما متأسفانه تنها نگاهی سریع به این مقاله کفایت می‌کرد تا
دریابم مقاله‌ای در پیش رو دارم به تعبیر یکی از بزرگان نام‌ آشنا «بسیار متوسط» است. اما دیری نپایید که دریافتم مشکل مقاله بسیار جدی ‌تر از این است. زیرا در جستجویی که کمتر از یک دقیقه طول کشید، دریافتم که نویسنده، بخش قابل توجهی از محتوای این مقاله را چندی پیش در «مقاله‌ای مشترک» با عنوان «بررسی ویژگی‌های سبکی و واژگانی کتاب جوامع احکام النجوم» (با همکاری آٰقایان دکتر حسین آقاحسینی و دکتر محمدرضا نصر اصفهانی، به ترتیب استاد و استادیار دانشگاه اصفهان)
در فصلنامۀ زبان و ادبیات فارسی (مجلۀ علمی – پژوهشی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم) منتشر کرده است.
این که چگونه بخش قابل توجهی از مقاله‌ای «علمی – پژوهشی و مشترک»، به عنوان بخش مهمی از مقاله‌ای «علمی – پژوهشی اما غیر مشترک» دوباره به چاپ می‌رسد، به نوبۀ خود موضوعی شایان توجه است. اما آنچه بیش از این شایستۀ توجه می‌نماید آنکه این مقاله (و طبعاً تا حدّی آن مقالۀ پیشین) ضعف‌هایی دارد که موجب می‌شود از انتشار آن در مجلات تخصصی کشور شگفت زده شویم.

در نظر داشتم که مقاله‌ای مفصل درباب اشکالات مختلف این مقاله (و نیز مقالۀ مشترک پیشین) بنویسم. اما سرانجام برآن شدم تا با «صرف» نزدیک به «سه ساعت و یک دقیقه»از وقت شریف و «صرفاً» با مقایسۀ مقالۀ پیشین و کنونی و البته نگاهی سرسری به مقالۀ آقای نوشاهی به نگارش این سطور پردازم (یک دقیقه برای جستن مقالۀ پیشین و سه ساعت برای مقایسه دو مقاله و سپس تایپ مشترکات) تا معلوم شود که هر کس می‌تواند با صرف کمابیش همین مقدار وقت از مقالۀ پیشین (و چه بسا مشترک) خود (و چه بسا دیگران!) مقالۀ علمی-پژوهشی جدید و غیر مشترک «بسازد». این مدت زمان برای کسانی که فایل مقالۀ پیشین را نگه داشته باشند کمتر از این نیز خواهد شد. اما اگر این فایل را نداشته باشند و سرعت تایپشان به اندازۀ من نباشد که صدالبته نیست! مدت زمان لازم برای پژوهش ممکن است بیشتر شود.

از این گذشته بیم آن داشتم که پژوهشگران محترم با «در هم زدن» اشارات من به اشکالات جدی‌تر، مقالۀ علمی – پژوهشی جدیدی بسازند و نشریۀ وزین دیگری را نشانه بگیرند. در نتیجه در این جا تنها به یادکرد نکات زیر بسنده می‌کنم.

ادامه این مطلب را اینجا [1] بخوانید.

اخبار مرتبط
………………………………………………..

نگاهی به واژه های جوامع احکام النجوم [2]

[3]
[4]