- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

هشتاد و ششمین محفل دوستانۀ میراث مکتوب

به گزارش روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، امروز چهارشنبه، ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱، هشتاد و ششمین محفل ماهانه و دوستانۀ مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، موسوم به شوق دیدار، با حضور جمعی از اساتید و دوستداران فرهنگ ایران‌زمین، در سالن کتابخانۀ این مؤسسه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر اکبر ایرانی، با اشاره به درگذشت استاد سید عبدالله انوار در روزهای اخیر، از شخصیت جامع الاطراف وی سخن گفت و ضمن اشاره به یادداشتی که دربارۀ ایشان نوشته، گفت: مرحوم استاد انوار در طول عمر پربرکت خود بیش از ۷۰ سال را به تحقیق و تدریس گذراندند؛ به خصوص در متون فلسفی و آثار ابن سینا. چاپ مصر شفای ابن سینایی که ایشان داشتند جای خالی نداشت و همه جا را یادداشت نوشته بودند. ایشان همچنین توجه زیادی به آثار قطب الدین شیرازی و خواجه نصیر توسی داشتند. امیدواریم آثار علمی ایشان به مرور چاپ شود.

وی افزود: ما توفیق داشتیم که بخش حساب کتاب درهالتاج لغرّه الدُبّاج قطب الدین شیرازی را با تصحیح ایشان به چاپ برسانیم. همچنین اولین کارگاه نسخه‌شناسی را در ایشان در مؤسسۀ میراث ایشان برگزار کردند و در نشست های مختلف مؤسسه نیز سخنرانی کرده بودند.

وی ادامه داد: ایشان حدود ۲۰ سال در کتابخانه ملی به فهرست نویسی اشتغال داشتند و نکته مهم در کار ایشان این بود که کتابشناسی را جداگانه و نسخه شناسی را هم جداگانه کار می کردند و شرح مختصات نسخه را گاهی بیش از ۱۰ صفحه می نوشتند. این کار مرحوم استاد انوار الگویی شد برای فهرست نویسانی که آن کار را پیگیری کردند.

وی گفت: من در دیداری، با توجه به این که ایشان همسر و فرزندی نداشتند، از ایشان خواستم که بخشی از اموال خود را وقف امور فرهنگی کنند و بنیادی به نام بنیاد انوار تشکیل شود اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و شاید هنوز فرهنگ‌سازی لازم برای این امر نشده است.

در بخش دیگری از جلسه آقای امیرخانی که سالها معاون کتابخانه ملی بوده و با مرحوم استاد انوار رفت و آمد داشته‌اند، سخن گفت و اظهار کرد: استاد انوار روحیات خاصی داشت. او هیچ تعلقی به امور دنیوی نداشت. ایشان چند هزار متر منزل در منطقه دزاشیب را به اضافه آپارتمانی که در آن زندگی می کرد به فرزند دوستش بخشید. خودش نیز در طول زندگی در کمال قناعت زندگی می‌کرد. ایشان حتی تعلق و توجهی به بحث حق مؤلف نداشت و همین باعث شده بود دستنوشته‌هایش در اختیار افراد مختلف قرار بدهد که در این مورد هم یک بار مسئله‌ای یپش آمد و آقایی در سال ۹۸ آمده بود و استاد هم بدون این که ایشان را بشناسد چند جلد از دستنوشته هایش را به او داده بود و دیگر اثری از آن فرد پیدا نشد تا این که ما با پیگیری‌هایی او را پیدا کردیم و دستنوشته‌ها را به استاد برگرداندیم. در هر حال ایشان یک آزادگی و حریت خاصی داشتند و هیچ ابایی هم از بیان نظرات‌شان نداشتند.

در بخش دیگری آقای ساکت به مناسبت سالگرد درگذشت مرحوم غلامرضا جمشیدنژاد اول پس از ذکر خاطراتی از ایشان شعری دربارۀ او خواند.

در ادامه دکتر ایرانی، مرادجان بوری بایف، رئیس جدید مؤسسه فرهنگی اکو، را که در جلسه حاضر بود و کتاب‌های اهدایی وی را معرفی کرد و پس از آن آقای بوری بایف ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست و ارزشمندی جلسه ماهانه میراث مکتوب و غنیمت بودن محضر استادان حاضر در نشست، دقایقی برای حاضران دربارۀ مؤسسۀ اکو و تاجیکستان سخن گفت.

در بخشی دیگر دکتر ایرانی مسعود عرفانیان مصحح کتاب تاریخ امیران منغیتیه بخارا را معرفی کرد و از او خواست توضیحاتی درباره این کتاب ارائه کند.

در ادامه نیز تعدادی دیگری از حاضران در جلسه دربارۀ موضوعات مختلف علمی و فرهنگی سخن گفتند.

[1]

میراث مکتوب [2]

[3]
[4]