- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

سید عبدالله انوار درگذشت

میراث مکتوب- سید‫ عبدالله انوار‬، مصحح و از پیشکسوتان نسخه‌شناسی و فهرست‌نویسی متون کهن، در ۹۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

عبدالله انوار پس از یک دوره بیماری و درمان در بیمارستان به منزل خود بازگشته بود که امروز پنجشنبه (۱۸ اسفندماه ۱۴۰۱) در ۹۸ سالگی در منزل شخصی خود درگذشت.

انوار متولد ۱۸ مرداد ۱۳۰۳ در تهران بود،. پدرش سید یعقوب انوار شیرازی از علما و مجتهدان و فعالان مشروطه خواه و نماینده مجلس بود و در حوزه علمیه نیز تدریس می‌کرد. نسب خانواده انوار به فقیه نامدار عصر صفوی سید نعمت‌الله جزایری می‌رسید و نام خانوادگی انوار نیز از کتاب وی انوار نعمانیه گرفته شده‌ است. مادرش دختر عموی میرزا علی خان امین‌الدوله بود.

عبدالله انوار‬ ریاضی‌دان، منطقدان، موسیقی‌دان، تاریخ‌دان، فلسفه‌پژوه، تهران‌شناس، نسخه‌پژوه، نسخه‌شناس، ادیب، فهرست‌نویس و متخصص متون کهن بود. تبحر او بیشتر در سه علم ریاضی، منطق و موسیقی بود؛ هر چند در کنار این سه بر علوم اسلامی و فلسفه نیز تسلط داشت. وی مسلط به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه بود.

زنده‌یاد انوار بیش از ۲۰ سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود و در طول دوران کاری خود حدود ۱۰ جلد فهرست نسخه‌های خطی به فارسی و عربی را تدوین کرد. انوار یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را نیز تدوین کرده‌ است.

او آثار مهمی چون شفای بوعلی سینا، مقاصد الفلاسفۀ غزالی، موسیقی الکبیر فارابی، و حکومت الهی سنت توماس آگوستین را به فارسی ترجمه کرد. از دیگر آثار وی می‌توان به ترجمه و شرح کتاب‌هایی چون تلویحات شیخ اشراق، منطق المخلص امام فخر رازی و نوشتن تعلیقه بر اساس الاقتباس خواجه نصیرالدین طوسی و تصحیح جهانگشای نادری اشاره کرد. همچنین بخش حساب کتاب «دٌرَّه‌ التاج لِغُرَّه ‌الدُبّاج» از مهمترین آثار قطب‌الدین محمود ‌بن ‌مسعود ‌بن مصلح کازرونی شیرازی با تصحیح و تعلیقات عبدالله انوار از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده است.

زنده‌یاد ایرج افشار دربارۀ عبدالله انوار گفته بود: «آقای انوار یکی از پرخوان‌ترین دوستانی است که بنده در طول زندگیم دیدم. هر کتابی که ارزش داشته باشد می‌بینم که انوار آن را خوانده و آنها را معرفی می‌کند. با شیفتگی و دانایی انوار بود که آن کار بزرگ [یعنی فهرست‌نگاری نسخ خطی کتابخانۀ ملی در ۱۰ مجلد] پایان گرفت».

عبدالله انوار نیز خود مدت کار در کتابخانۀ ملی را از سال‌های پربرکت عمرش خوانده بود که توانسته در این مدت بیش از ۱۰ هزار نسخه خطی را بخواند.

 

 

[1]
[2]