- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

درس‌گفتارهایی برای بررسی محتوایی قانون بوعلی

میراث مکتوب- درس‌گفتارهایی برای بررسی محتوایی قانون ابن‌سینا؛ چهارشنبه‌ها در تهران برگزار می‌شود.

رئیس روابط عمومی بنیاد بوعلی سینا در این‌باره گفت: کتاب قانون ابن‌سینا از هزار سال پیش تا کنون همواره مرجعیت علمی خود را حفظ کرده و در دوره‌ای پانصد ساله در دانشگاه‌های اروپایی مهمترین کتاب پزشکی برای تدریس و معالجه بوده است. کار تصحیح انتقادی- علمی متن عربی این کتاب در این بنیاد از ده سال پیش شروع شده است که کتاب‌های اول و دوم آن چاپ شده و به زودی بخش اول از کتاب سوم نیز چاپ و نشر خواهد شد.

توکل دارائی افزود: به منظور آشنایی علاقه‌مندان، درس‌گفتارهایی درباره قانون با تدریس اساتید مرتبط برگزار می‌شود که متن‌خوانی القانون توسط استاد نجفقلی حبیبی، مصحح عربی این کتاب آغاز شده و تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت. برای بررسی محتوایی قانون و تأثیر آن در پزشکی دوره اسلامی و اروپای قرون وسطی نیز استاد دکتر محمد صدر، پزشک و دانش‌آموخته تاریخ پزشکی از دانشگاه پاریس درس‌گفتارهایی را چهارشنبه‌ها از ۵ بهمن سال جاری تا ۲۴ اسفند تدریس خواهد کرد و در آن درباره شروح قانون، ترجمه‌های آن به زبان‌های مختلف اروپایی، تأثیرپذیری قانون از کتاب‌های پیش از خود، تأثیرگذاری محتوایی و ساختاری قانون بر دانشمندان و طبیبان پس از ابن‌سینا، پایان‌نامه‌های مرتبط با قانون و نسخه‌های مختلف القانون در داخل و خارج از ایران مباحث تخصصی ارایه خواهد شد.

بنا به این گزارش، درس‌گفتارهای بررسی محتوایی قانون و متن‌خوانی آن به ترتیب از ساعت ۱۳ تا ۱۵ و ۱۵ تا ۱۷ روزهای چهارشنبه به نشانی تهران، خیابان کارگر شمالی، روبروی موزه هنرهای معاصر، کوچه فردوسی، پلاک ۸، واحد ۲ به صورت رایگان برای دانشجویان و علاقه‌مندان دایر خواهد شد. همچنین این درس‌گفتارها به صورت آنلاین از اینستاگرام بنیاد بوعلی‌سینا به نشانی @avicennathegreat و از skyroom با هماهنگی با شماره ۰۹۹۱۸۱۹۶۰۵۱ پخش خواهد شد.

 درس‌گفتارهایی برای بررسی قانون بوعلی [1]

منبع: روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا

[2]
[3]