- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

چهارمین نشست دوستانۀ میراث مکتوب برگزار شد

میراث مکتوب- به گزارش روابط عمومی میراث مکتوب، چهارمین نشست دوستانۀ مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب که دوشنبۀ پایانی هر ماه انجام می شود، تبدیل به محفل انس و الفت بین اهل قلم و محققان و مصححان و میراثبانان شده است، روز گذشته برابر با ۲۵ دی ماه ۱۳۹۱ در محل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب برگزار شد. در این مراسم که بیش از ۴۰ نفر از استادان و پژوهشگران شرکت کرده بودند، دکتر اکبر ایرانی پس از صرف ناهار(آبگوشت)، ضمن خوشامدگویی، خدای را سپاس گفت که توفیق دیدار با اندیشمندان و تبادل نظر با آنان را فراهم کرده است. وی برگزیده شدن کتاب کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره در کتاب فصل را به دکتر نوشاهی تبریک گفت و شایسته تقدیر شدن کتابهای استاد بشر و دیوان منجیک ترمذی را به آقایان دکتر حسین معصومی همدانی و محمد جواد انواری و احسان شواربی تبریک گفت و اظهار کرد امروز نخستین شماره نیم سالنامه مجله تاریخ علم به نام میراث علمی اسلام و ایران رونمایی می شود و تأکید کرد که میراث مکتوب به رغم کم شدن بودجه به فعالیتهای خود ادامه می دهد و با چاپ دیجیتال، منشورات خود را در تیراژ محدود چاپ خواهد کرد.
سپس آقای احسان‌الله شکراللهی قصیده‌ای از غزل بانوی معاصر شعر پارسی (سیمین بهبهانی) با عنوان «گرد شبدیز» قرائت کرد. سید عبدالرضا موسوی طبری از قصیده سرایان جوان کشور نیز قصیده ای زیبا از سروده های خود را برای حاضران خواند.
پس از شعرخوانی، آقایان دکتر محسن جعفری مذهب و سید علی موجانی دقایقی پیرامون پرونده های ارسالی به «کمیتۀ ملی حافظۀ جهانی» سخن گفتند. ایشان با تشریح هدف این کمیته اظهار داشتند که: «هر کشور در هر سال می تواند دو اثر ملی خود را برای ثبت به سازمان جهانی پیشنهاد دهد. این برنامه برای حفظ میراث کهن تلاش می کند. ایران در این زمینه جزو کشورهای پیشروست، اما از آن جا که هیچ شاخصی برای کیفیت مجموعه ها در نظر گرفته نشده، با مشکلاتی در این زمینه مواجهیم. آقای موجانی همچنین تأکید کردند که برای موفق بودن در چنین راه هایی باید بتوان به نحو احسن آثار را به جامعۀ جهانی معرفی کرد تا مورد تأیید و پذیرش کمیته قرار بگیرد.
پس از سخنان آقای موجانی، گفتاری در خصوص مشکلات ترجمه در ایران مطرح شد. آقای دکتر نجفقلی حبیبی پیرامون کتاب قانون و قدیمی ترین نسخۀ آن که در ایران موجود است اما متأسفانه کامل نیست و در نتیجه واجد شرایط ثبت در کمیتۀ ملی حافظۀ جهانی نخواهد بود اطلاعاتی را در اختیار حاضران گذاشتند. دکتر محمدابراهیم ذاکر نیز در ارتباط با بخشی از ذخیرۀ خوارزمشاهی (بخش دندانپزشکی) صحبتی کوتاه با حاضرین داشتند.
این نشست با رونمایی از نخستین شمارۀ سومین مجلۀ میراث مکتوب «میراث علمی اسلام و ایران» به پایان رسید.

گزارش تصویری چهارمین نشست دوستانه میراث مکتوب- دوشنبه ۲۵ دیماه ۹۱ [1]

گزارشگر: سهیلا یوسفی

دوشنبۀ آخر دی ماه"> [2]
[3]