- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

آشنایی با معهد المخطوطات العربیه

میراث مکتوب- معهد المخطوطات العربیه یکی از مراکز وابسته به سازمان عربی تربیت، فرهنگ و علوم است، و این سازمان زیر مجموعه اتحادیه کشورهای عربی قرار دارد. معهد المخطوطات العربیه در زمینه میراث مکتوب عربی و در جهت حفظ و نگهداری نسخه‌های خطی، شناسایی میراث مکتوب، فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی، و تصحیح، تحقیق و انتشار متون کهن فعالیت می کند.
این مرکز در سال ۱۹۴۶ با نام معهد احیاء المخطوطات تأسیس شد و در سال ۱۹۶۹ به سازمان عربی تربیت، فرهنگ، و علوم پیوست، و تا سال ۱۹۷۹ در قاهره به فعالیت خود ادامه داد، و از آن سال تا اوایل سال ۱۹۸۱ در تونس، و سپس تا سال ۱۹۹۰ در کویت فعالیت می کرد، و سرانجام از آغاز ۱۹۹۱ دوباره به قاهره بازگشت و از آن سال تاکنون همچنان در این شهر مشغول فعالیت است.
مجله معهد المخطوطات العربیه یکی از پرسابقه‌ترین نشریات در زمینه میراث مکتوب به زبان عربی است که از سوی این مرکز منتشر میشود، و تاکنون ۵۴ مجلد (هر مجلد ۲ شماره) از این مجله منتشر شده است.
پایگاه اینترنتی معهد المخطوطات العربیه به نشانی www.makhtutat.net [1] قابل دسترسی است. در این پایگاه می توان ضمن آشنایی با فعالیتهای این مرکز، اطلاعات و آگاهیهایی در زمینه میراث مکتوب، نسخه های خطی، فعالیتهای تحقیقی، دوره های آموزشی، مراکز مرتبط با حوزه میراث مکتوب و … به دست آورد.

[2]
[3]