- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

پژوهشی در ایده‌ها انسان‌ها و رویدادها در ادیان عهد باستان

میراث مکتوب- اگر نقش و جایگاه اساطیر جهان را در متن تاریخ با دیدگاهی نمادین مطالعه کنیم و از رمز‌ها و نشانه‌های پنهان در آن متون آگاه شویم در آن صورت معنا و مفهوم حقیقی آن‌ها مشخص خواهد شد و عامل زمان به عنوان پوشاننده‌ی حقیقت که به بروز واقعیت با خشونتی توجیهی دامن می‌زند ملایم‌تر می‌شود.
این اثر ترجمه‌ای ـ پژوهشی به عنوان مدخلی برای مطالعه‌ی تطبیقی ادیان و آگاهی از چگونگی شکل‌گیری آن‌ها است که اس. جی. اف. براندن، کشیش پروتستان به رغم عقاید و رشته‌ای (دین‌‌شناسی) که در دانشگاه تدریس می‌کند فارغ از تعصب نسبت به مقولاتی مانند شیطان، روح، خداوند، داوری مردگان و قیامت آن‌ها را بررسی کرده است. او این موضوعات را در تمامی ادیان شرح می‌دهد که می‌تواند صحه‌ای بر نگاه تطبیقی‌اش بگذارد. البته علاوه بر ترجمه‌ی متن کتاب، مترجم در حدود ۲۰۰ صفحه از این اثر را به نتایج پژوهش‌های خود در حوزه معادل‌سازی نام‌ها، اعلام و تاریخ‌های یاد شده اختصاص داده است.
این کتاب در ۲۵ فصل جمع آوری شده است که نگارنده در فصل نخست «خاستگاه دین» را از مدخل نظریه‌پردازی و باستان‌شناسی بررسی می‌کند. در فصل بعدی با پرداختن به حکایت عبرانی آفرینش در چیدمان عصر خودش به سراغ فصل سوم و بررسی «به جسم آمدن مرگ در برخی مذاهب باستان» می‌پردازد. در فصل بعدی با بررسی اینکه زمان به مثابه خداست یا شیطان، دست به تفسیر انسان از معمایی‌ترین سازه تجربه‌اش می‌زند. در فصل پنجم و ششم ایده‌ی روح را در غرب و شرق بررسی می‌کند. در فصل بعدی داوری مردگان را در سپیده دم آگاهی اخلاقی انسان شرح می‌دهد و در فصل‌های بعدی به «اوزیریس» خدا-شاه مرگ در مصر، «اخناتون» شاه بدعت‌گذار مصر، «حماسه گیلگمش» فلسفه زندگی در بین النهرین و فلسفه تاریخ یهودیان می‌پردازد. در فصل دوازدهم «کتاب ایوب» و اهمیت آن برای تاریخ ادیان را بررسی می‌کند. در فصل بعدی به «زرتشت و ثنویت ایران» می‌پردازد و در فصل چهاردهم به معرفی هرودوس کبیر، مقتدر‌ترین و منفور‌ترین شاه یهودیه می‌پردازد. در فصل‌های بعدی به جایگاه مسیح در تاریخ و محاکمه مسیح به عنوان معمای اولین جمعه نیک پرداخته و پونتیوس پلاطس در تاریخ و افسانه را بررسی می‌کند. در فصل هجدهم با شرح و بیان چگونگی سقوط اورشلیم در سال ۷۰ میلادی به سراغ معرفی غیوران (زلوت‌ها)، جبهه مقاومت یهودیان علیه دولت روم می‌رود. در فصل‌های بعدی به شرح و معرفی یوسفوس، پولس نبی (چهره‌ای غامض درمسیحیت اولیه) می‌پردازد. در فصل بیست و دوم مساله غنوسی‌گری در مسیحیت اولیه را بررسی کرده و در فصل‌های بعدی نقش شیطان و فرشتگان را در مذهب و تاریخ مرور می‌کند. و سرانجام در فصل آخر در قبل و بعد از میلاد، تاریخ در منظر فلسفه مسیحی را بررسی می‌کند.
پژوهشی در ایده‌ها انسان‌ها و رویدادها در ادیان عهد باستان/ نویسنده: اس. جی. اف. براندن/ ترجمه و پژوهش ترجمانی: سودابه فضایلی/ چاپ اول تابستان ۱۳۹۱ / نشر دانشگاه ادیان و مذاهب / قیمت: ۱۵۵۰۰ تومان

[1]
[2]