- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

نگاهی به کتاب «محمد» ویراسته جانه تان براکوپ

میراث مکتوب – کتاب محمد اگرچه دو سال و چند ماه از انتشارش می گذرد و چنان که از عنوانش پیداست، در باره نخستین شخصیت جهان اسلام، حضرت محمد بن عبدالله، سخن می گوید، توفیق نیافته است خود را با مترجمان حوزه دین پژوهی ایران آشنا کند تا با انتشار روایت فارسی آن امکان نقد و بررسی نوشته های محقققان غربیش را در میان دانشمندان و صاحب نظران آن حوزه درایران فراهم آورد. کتاب محمد را انتشارات دانشگاه کمبریج در آوریل ۲۰۱۰ یعنی حدود اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ منتشر ساخته، و در واقع، مجموعه ای است از چندین مقاله دانشگاهی که به گواهی عنوان کلی آن حاوی نکات و اطلاعاتی ارزنده است درباره جنبه های گوناگون زندگی، شخصیت و رسالت حضرت حتمی مرتبت، حاصل اندیشه برخی از مبرزترین دانشمندانی که در غرب به مطالعه و تحقیق در باره اسلام و میراث پیامبر اسلام اشتغال دارند. این کتاب به سه بخش تقسیم شده است: بخش نخست مشتمل است بر مقالاتی که با زندگانی حضرت محمد (ص)، محیط اجتماعی و خصوصیات جامعه ای که وی در آنجا به دنیا آمد، پیوند دارد. سخن از نزول قرآن و نقش پیامبر اکرم در تشکیل نخستین امت مسلمان نیز در همین بخش به میان می آید. بخش دوم به تحقیق در باره میراث پیغمبر ما می پردازد تا از او در مقام شارع، فیلسوف، و سیاستمدار تجلیل کند. سر انجام، به سومین بخش می رسیم که نویسندگان مقالاتش پیامبر اسلام را در سراسر تاریخ، در سیره ها، در منثورات و منظومات و از همه تازه تر، در عالم فیلم سازی و جهان داستان های غیر واقعی، تماشا می کنند. مقاله های این کتاب می تواند راهگشای دانش آموزان و دانش جویان، آموزگاران و خوانندگانی باشد که نخستین گام های پژوهشی را در این حوزه بر می دارند. آنان، با خواندن مقاله های کتاب محمد، پهنای جهان سنت های اسلامی، نیز محوریت و مرکزیت نقش پیامبر در این سنت ها، را بهتر و ژرف تر درک خواهند کرد و در حقیقت، نیک خواهند فهمید که مسلمان بودن در جهان امروز چه معنایی دارد. نام اصلی کتاب محمد چنین است The Cambridge Companion to Muhammad.. Cambridge University Press, 2010.

جانه تان براکوپ

Jonathan Brockopp در سال ۱۹۹۵ از دانشگاه ییل Yale University با درجه دکتری فارغ التحصیل شده است و اکنون دانشیار گروه تاریخ و مطالعات اسلامی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیای امریکا، و از محققان سرشناس حوزه تاریخ، دین و شریعت اسلام است که کوشش های علمی خود را بیشتر بر دوره سیصد ساله قرن هفتم تا دهم میلادی/ اول تا سوم هجری متمرکز ساخته است.. او توجه خود را به متون برجای مانده از صدر اسلام و از آن جمله قرآن، حدیث، متون کلامی و فقهی، و مباحث الهی اسلام، معطوف داشته و بی گمان یکی از متخصصان حوزه تاریخ اسلام در امریکا بشمار می رود.
او پیش از این، مقالات بسیار و چند کتاب دیگر در زمینه تخصص خود منتشر ساخته که از آن جمله است کتابی در باره اخلاق پزشکی در اسلام: Muslim Medical Ethics: From
Theory to Practice. Co-editor with Thomas Eich. Studies in
Comparative Religion. Columbia: University of South Carolina Press, 2008. <B

[1]
[2]