- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

مشروح گزارش هفتمین دیدار دوستانه مرکز پژوهشی میراث مکتوب

میراث مکتوب – هفتمین دیدار دوستانۀ مرکز پژوهشی میراث مکتوب، از سلسله نشست هایی که هفتۀ پایانی هر ماه انجام می گیرد و به محفل انس و الفت و تجدید دیدارهای صمیمانه بین اهل قلم و پژوهشگران و میراثبانان تبدیل شده است، چهارشنبه ظهر برابر با ۲۸ فروردین ماه ۱۳۹۲ در محل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب در این مراسم، که چون نشست های پیشین با استقبال جمع کثیری از استادان و اهالی علم روبرو بود، پس از صرف ناهار (آبگوشت)، دکتر اکبر ایرانی مدیرعامل مؤسسه، ضمن تبریک سال نو و خوشامدگویی خطاب به میهمانان گفت: «بسیار خوشحالیم از دیدارهایی که آخر هر ماه در مرکز میراث مکتوب برگزار می شود. این دیدارها فضایی بسیار دوستانه پیدا کرده است. استادان و بزرگوارانی که در آن شرکت می کنند ما را مورد عنایت خود قرار می دهند. حضرت استاد اسلام پناه که از کرمان تشریف آوردند بنده نوازی کردند. بسیار سپاسگزاریم از ایشان هم برای هدیه ای که فرستاده بودند و هم به خاطر حضورشان در این جمع که یاد مرحوم استاد افشار را برای ما زنده می کند.»
دکتر ایرانی گردهمایی اندیشمندان را در مرکز میراث پر برکت و سودمند برشمرد و گفت: «یکی از موارد مثبتی که در این جلسات وجود دارد و ما از آن استفاده کرده ایم مباحثی است که در این نشست ها مطرح می شود و دوستان از آخرین کارها و فعالیتهای هم آگاه و دوستان جدیدی پیدا می کنند.»
مدیر مرکز پژوهشی میراث مکتوب همچنین با اشاره به مشکلاتی که مرکز در راه چاپ و نشر آثار با آن مواجه شده است، همکاری و همراهی علاقمندان را خواستار شد و افزود: «همان طور که می دانید چاپ کتاب هزینه های بالایی دارد؛ البته مسأله کاغذ فعلاً برای ما هزینه نیست. ما اصلاً چاپ به صورت دیجیتال را جایگزین چاپ افست کردیم. چون تیراژ بالا منتشر نمی کنیم. ولی عمده مسأله ما در این شرایط ویژه، حق التصحیح هایی است که بدان متعهدیم. گاه حق التحقیق یک مصحح، برای یک کتاب تا ده میلیون تومان می شود و برای ما که بودجۀ محدودی داریم و تازه باید حقوق کارکنان و حق التألیف مقالات و هزینه های جاری را هم تأمین کنیم، کار بسیار دشوار شده است. من در این جا از فرصت استفاده می کنم و از شما عزیزان که به هر حال اقوام و آشنایانی دارید که می توانند در بهبود روند این گونه فعالیت های اصیل فرهنگی به ما کمک کنند، از آن ها دعوت کنید تا به این مرکز بیایند و شاید در بانی و حامی نشر کتابی شوند و در این امور با ما همکاری و مشارکت کنند. می دانم شما عضو این خانواده هستید و این حرفها، صرف درد دل و بلکه حرف همه ماست. و می دانم شما با ما هم فکرید و دوست دارید کمک کنید»
دکتر ایرانی همچنین ضمن ابراز خرسندی از این که به رغم مسائل و مشکلات خوشبختانه روال چاپ قطع نشده و ادامه پیدا کرده است. وی به موضوع عیدانۀ دانشجویان اشاره کرد و گفت: مطلب دیگر، ابتکاری است که بخش توزیع و فروش و روابط عمومی ما امسال به خرج داد. حدود ۴۰ عنوان کتاب را به صورت رایگان برای هدیه به دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری اعلام کردیم که می توانند به مرکز فروش مراجعه کنند و عیدی بگیرند. یکی از عنوان کتاب هایی که اسمش در لیست وجود دارد کتاب تحفه العراقین آقای صفری است که تاکنون نزدیک ۹۰ نسخه از این کتاب را از مراکز و شهرستان های گوناگون درخواست کرده اند.
خبر دیگری که می خواهم بگویم کمی جنبه تعریف از خود دارد. سال گذشته ما ۱۷ عنوان جایزه گرفتیم. البته از این ۱۷ عنوان ۶- ۷ عنوانش مربوط به سال قبل بوده که در جایزه فصل بهار به میراث جایزه داده بودند. اتفاق پسندیده و خبر خوشحال کننده ای است که عرض می کنم، که تاکنون برای میراث مکتوب و شاید هم برای هیچ ناشرتخصصی دیگری که اغلب منشوراتش در یک سال جایزه گرفته باشد، سابقه نداشته است. ما در نظر داریم نشستهای علمی خود را برگزار کنیم و امیدواریم این دیدارهای اخوانی به مرور منجر به تشکیل انجمن بانیان و حامیان نشر کتاب به خصوص میراث مکتوب شود.»
پس از سخنان دکتر ایرانی، استاد محمد روشن مصحح مجلدات جامع التواریخ، ضمن قدردانی از کوشش های مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب گفت: «ما آرزوی توفیق داریم برای مرکز میراث مکتوب که مواردی را که انجام می دهند شایسته تقدیر و بلکه در حد ستایش است. برای این که با توجه به امکانات و دشواری ها، نوع کار و عرضه کار، نشان دهنده صمیمیتی است که مدیریت این مرکز ارائه فرمودند. ما آرزوی مزید توفیقات و همچنین آرزوی همکاری های علمی بیشتر عزیزان و محققان و نویسندگان را داریم. در اینجا یادکرد از دو نشریه ای که مرکز دارد لازم است. این دو نشریه شایسته توجه هستند. این واقعاً اهتمام بسیار ارزنده ای است که باعث ارتباط بیشتر می گردد.»
آقایان اسلام پناه و دکتر اشراقی از دیگر میهمانان هفتمین نشست دوستانه مرکز میراث بودند که پس از تشکر از زحمات دکتر ایرانی که با سعه صدر به حمایت از پژوهشگران جوان و به چاپ و نشر کتاب اهتمام می ورزد، دقایقی سخن گفتند و مؤسسه میراث مکتوب را نام آور و اسباب افتخار دانستند.
پایان بخش و حسن ختام دیدار دوستانه هفتم یک غزل از سروده های بهروز ایمانی و یک مثنوی از بداهه‌های احسان شکراللهی بود که مشروح آن به زودی بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

گزارش از سهیلا یوسفی

گزارش اجمالی هفتمین دیدار دوستانه مرکز پژوهشی میراث مکتوب [1]

گزارش تصویری هفتمین دیدار دوستانه مرکز پژوهشی میراث مکتوب [2]

[3]
[4]