- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

دانی کدام دولت ….؟

میراث مکتوب – میراث مکتوب درعهد دکتر علی لاریجانی تأسیس شد و در دولتهای دیگر دوام یافت. جناب دکتر علی جنتی هفتمین وزیری هستند که به یاری حق، یاور فرهنگ و هنر کشور خواهند بود. به ایشان خیر مقدم عرض می کنیم و برای ایشان آرزوی توفیق داریم، چه بر این گمانیم که این دولت – چنان که از سخنان دکتر جنتی در مصاحبه مطبوعاتیشان بر می آید – عزم راسخ دارد که معضلات لاینحل حوزۀ فرهنگ به ویژه کتاب مانند ممیزی و مطبوعات و سینما را چاره جویی کند. بنده در یادداشتهای عدیدۀ خود بر حلّ مسألۀ قابل حلّ ممیزی کتاب، راه حلهایی را ارائه کرده ام و در شماره 50 و 51 گزارش میراث [1] به تفصیل دربارۀ آن سخن گفته ام.
متأسفانه دولت گذشته، به رغم شعارهایی که در این سالیان داده، خود را رقیب ناشران و مؤسسات علمی نشر کرده است. مثلاً چه ضرورتی دارد که دولت مجلاتی داشته باشد و خود متولی آن باشد. البته بودن این نشریات ضرورت دارد ولی توسط اهلش باید اداره شود نه توسط خود مؤسسۀ به اصطلاح غیر دولتی! یا داستان جوایز فصل و سال و غیره که همواره در داوری ها و گزینش هایش، حرف و حدیث هایی بوده که مجال ذکر امثلۀ آن نیست. یا موضوع خرید کتابها که چگونه بعضاً گزینشی انجام می شد، چرا چنین می شود، تنها دلیلش تصدی گری دولت در این حوزه هاست که باید در بارۀ آن تجدید نظر جدی شود.
یا در حوزۀ ممیزی کتاب، برای مثال، مراکزی مانند دایرة المعارف بزرگ اسلامی باید کتاب را ببرند و مجوز نشر بگیرند. گاه می گویند تا فلان بخش یا کلمه یا مدخل را حذف و اصلاح نکنید مجوز نمی دهیم. خدا رحمت کند مرحوم محمد قهرمان، غزلسرای بزرگ خراسانی، را که به بنده زنگ زدند تا برای اخذ مجوز کتاب ایشان پا در میانی کنم. این در حالی بود که بیش از یک سال کتاب ایشان معطل مانده بود. البته در این دو سه سال اخیر به لطف مدیر محترم اداره کتاب که به بنده لطف دارند، بسیاری از کتابهای مانده در صف انتظارِ بررسی، حسب اعتمادی که به بنده داشتند، با یک پیامک حقیر، آن کتاب از بند احتجاب رها می شد و مجال نشر می یافت. اما این کارها راه حل نیست که هیچ، گاهی اسباب وهن هم هست. امید واریم دولت جدید اصل را بر صحت اعمال و حسن ظنّ بر اهالی فرهنگ و هنر بگذارد و تا خطایی محرز نشده، برای کسی خط و نشان نکشد. حفظ کرامت انسانها به خصوص اهل علم و هنر و فرهنگ بر همه متولیان امور فرهنگی فرض است و باید بنا را بر اعتماد و درستی عمل آنان گذاشت مگر آن که ثابت شود تخلفی عامدانه انجام شده است.
سخنان عزتمندانه دکتر روحانی در مراسم تحلیف و امید هایی که که درحوزه های مختلف به ویژه در عرصۀ فرهنگ ایجاد شده، مایۀ امیدواری و ستایش است. ان شاءالله

……………………………………………

نظر کاربر: دانی کدام دولت در وصف می نگنجد چشمی که باز باشد هر لحظه بر جمالی به هر حال امیدواری شرط موفقیت است و ما هم دعا می کنیم زمینه های تحقق آمال اهل فرهنگ در حوزه کتاب فراهم گردد.

نظر کاربر: ناشناس
البته بهتر است قفل اندیشه و هنر اهل قلم هر چه زودتر با کلید سحرآمیز موعود مفتوح گردد، نویسندگان مجبور به خود سانسوری نشوند، فضای امنیتی از سر صاحبان قلم برداشته شود، فکری به حال حقوق مادی و معنوی اندیشمندان بشود، ممرّ درآمدان آنان روشن شود، اعتماد عمومی به فرهنگ بازگردانده شود، برای باسوادان بی مدرک فکری شود و بی سوادان بامدرک دک شوند، از خلاقیتها و ابتکارات حمایت جدی شود و…..

[2]
[3]