- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

انتشار فهرست نسخ خطی داغستان ـ کتابخانه ضیاءالدین یوسف کریخی

میراث مکتوب – فهرست نسخ خطی داغستان – کتابخانه ضیاء الدین یوسف کریخی Каталог арабских рукописей и старопечатных кни از سوی بنیاد مطالعات اسلامی در روسیه منتشر شد.
فهرست نسخه‌های خطی عربی و کتب چاپی کهن (۱) با حمایت بنیاد مطالعات اسلامی مسکو و با همکاری انستیتو تاریخ، باستانشناسی و مردم‌ شناسی مرکز علمی داغستان وابسته به آکادمی علوم روسیه نگارش یافته و منتشر شده است.
این جلد مربوط به کلکسیون ضیاءالدین یوسف حاجی کریخی نقشبندی یکی از روحانیان برجسته طریقت نقشبندی داغستان است. این فهرست توسط جمعی از شرق‌شناسان و فهرست‌نگاران شامل آ. ر. شیخ سعیداف، آ. ر. نوروزاف، ز. ش. زکریایئف، ن. گ. مامئدزاده تألیف شده و به سفارش بنیاد مطالعات اسلامی ـ مسکو، توسط مرکز انتشاراتی «ادبیات شرق» مسکو و در ۱۹۲صفحه به تاریخ ۲۰۱۱ منتشر شده است.
مشخصات ۲۲۰ نسخه خطی و برخی کتب چاپی کهن در این فهرست آمده است و متن کاتالوگ به صورت موضوعی شامل موضوعات زیر سامان یافته است: قرآن، تفسیر و تجوید، حدیث، اصول عقاید، تصوف و عرفان، آیین ها، مراسم، ادعیه، فقه، فلسفه، نطق، اخلاق، هنر، صرف و نحو عربی، تاریخ، سیره، زندگینامه، شعر، اسناد، تاریخ علم، نجوم، ریاضیات، طب و متفرقه است. در آغاز یک مقدمه شامل معرفی فهرست و توضیحاتی کلی دربارۀ نسخ آمده است و در انجام نیز نمایه‌هایی‌ از عناوین آثار، پدیدآورندگان، محل کتابت یا طبع، تاریخ کتابت، شماره صفحه و کد آثار، خاطرات و اسناد دیگر، نمایه اختصارات، فهرست منابع و کتابشناسی و تصاویر (شامل چهل تصویر رنگی گلاسه) تنظیم شده است.
[1]
[2]