- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی و نقش ایرانیان در شکوفایی آن

میراث مکتوب – هر ملتی تاریخی دارد و منابع تاریخی اقوام و ملل همانند منابع زیرزمینی و روی زمینی است که اگر درست استخراج و بهره برداری شود، مفید و آموزنده است و می تواند عامل ترقّی و پیشرفت یک ملت محسوب شود.

وظیفه ما در مقابل تاریخ گذشتگان و میراث های علمی و فرهنگی و ادبی آنها باید مصداق عینی سخن ابوریحان بیرونی در مقدمه قانون مسعودی باشد. بررسی تاریخ و میراث های علمی و فرهنگی و ادبی گذشته به ما کمک می کند تا جایگاه مسلمین را در تاریخ بدانیم و از این که مقام مسلمین در تاریخ فرهنگ و تمدن و علوم مختلف تنها وسیله افتخار برای نسل حاضر نباشد بلکه باید بررسی دستاوردهای نیاکان خود در زمینه ها ی مختلف بپردازد و بدانند پدارانشان در ابتدا چگونه علوم و فنون مختلف را آغاز کردند و تمدن اسلامی پایه گذاری کرده و به چه دستاوردهایی رسیدند و با چه پشتکار و استقامتی! و چگونه توانستند پنج و شش قرن سیادت و رهبری علمی و فرهنگی دنیا را داشته باشند تا آنجا که اروپای امروزی خود را مدیون تمدن و فرهنگ اسلامی می داند و نسل حاضر به فعالیت های علمی پیشینیان به دیده نقّادی همراه با انصاف بنگرند و نیز روش درست و منصفانه بدانند.

فهرست مطالب کتاب به این قرار است:
مقدمه
فصل اول ـ مباحث پایه
فصل دوم ـ تمدن اسلامی، علل و عوامل آن
فصل سوم ـ دانش مسلمین
فصل چهارم ـ خدمات متقابل اسلام و ایران
فصل پنجم ـ زمینه های ضعف، علل و عوامل رکود تمدن اسلامی
فصل ششم ـ تأثیر تمدن اسلامی بر تمدن غرب و پیدایش رنسانس
فصل هفتم ـ ظرفیت های موجود در جهان اسلام

این کتاب تألیف باباعلی محمدی آذر (شاه محمدی آذر قره باغ)، در 275 صفحه قطع وزیری از سوی انتشارات دانشگاه ارومیه در سال 1396 منتشر شده است.

منبع: کانال کتاب پژوهی

[1]
[2]