- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

دیباجه ای بر میراث نوشتاری پزشکی ایران و جهان

میراث مکتوب – مجمع النفایس و حجلة العرایس دو دانشنامۀ گران سنگ دربرگیرندۀ یک صد و پنجاه کتاب و رساله از میراث نوشتاری پزشکی ایران و اسلام است.

مجمع النفایس بخش عربی آن دربرگیرندۀ 73 کتاب و رساله به زبان عربی است که اکنون در کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی به شمارۀ 477 نگاه داری می شود . شمارۀ ثبت آن در کتابخانۀ مجلس سنای پیشین 14190 و شمارۀ نگاه داری آن 3 الف 360/ 26 است.

حجلة العرایس دومین مجموعۀ دربرگیرندۀ 43 کتاب و رساله به زبان پارسی است که پیشترها به شمارۀ 197 در کتابخانۀ مؤسسۀ دهخدا نگاه داری می شد. گردآورندۀ این دو دانشنامۀ بزرگ، سالک الدین محمد حمویی شیرازی سعدی انصاری طبیب شیرازی است که آن دو را مجمع النفایس و حجلة العرایس مجتمعة من مائة و خمسین رسائل فی الطب نامید. مجموعۀ گران سنگ و حجلۀ عروسان دربرگیرندۀ صد و پنجاه رساله در دانش پزشکی است.

دیباچۀ این دو دانشنامه به جهت دربرگیری تاریخ پزشکی ایران و اسلام و جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و سندی بی مانند در این زمینه به شمار می آید.

این مجموعه دربرگیرندۀ چهار بخش است:

بخش نخست: زندگی نامۀ سالک الدین حمویی و نسخه شناسی این دو مجموعۀ گرانبهای تاریخ پزشکی.

بخش دوم: متن تصحیح شدۀ دیباچۀ پارسی کتاب حجلة العرایس

بخش سوم: دیباچۀ گردآورنده بر کتاب مجمع النفایس و برگردان آن به زبان پارسی.

همچنین افزون بر این دیباچه، نگارۀ هر دو مجموعه به گونۀ فکسیمیله / عکس برگردان در دسترس پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

سالک الدین محمد حمویی، دیباجه ای بر میراث نوشتاری پزشکی ایران و جهان (از دیرباز تاسدۀ 11 ه)، تحقیق و تصحیح: غلامرضا جمشیدنژاد اول و محمد ابراهیم ذاکر، تهران، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، 209 صفحه، قطع: وزیری، بها: 400000 ریال، 1396.

[1]
[2]