- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

کتابها و آدمها

میراث مکتوب – کتابها و آدمها با آثار دیگر مهران افشاری بسیار متفاوت است. نه تصحیح متن است و نه مجموعه مقاله های تحقیقی است.

این کتاب به گونه ای زندگی ادبی مؤلف را بازگو می کند. آغاز آشنایی او را با ادبیات فارسی و نخستین کتابهایی که در این زمینه خوانده است و در ذهنش یاد آنها نقش بسته است شرح می دهد و دانشمندان و نویسندگانی را که در زندگی مؤلف مؤثر بوده اند و او با آنان سالیان دراز حشر و نشر داشته است معرفی می کند. کتاب با نثری بسیار ساده و صمیمی نوشته شده و در مجموع شامل پانزده گفتار در دو بخش است. در بخش نخست با عنوان کتابها، مؤلف در قالب ده گفتار از ده کتاب شعر و نثر فارسی همراه با نقد و تحلیلهای آموزنده و خواندنی (از شاهنامۀ فردوسی گرفته تا اشعار فروغ فرخزاد) سخن می گوید و در بخش دوم با عنوان آدمها، او پنج دانشمند و محقق فرهنگ و ادبیات امروز ایران را که با آنان افتخار دوستی و هم صحبتی داشته است به خوانندگان می شناساند و خاطره های بکر و جالبی را از آنان در یاد دارد بازگو می کند.

آنان عبارتند از خانم دکتر کتایون مزداپور، شادروانان استاد عبدالحسین حائری، دکتر عبدالحسین زرین کوب، استاد ایرج افشار و در پایا دکتر محمدامین ریاحی.

مهران افشاری در پایان هریک از پانزده گفتار این کتاب نمونه ای کوتاه از شعر یا نثر مرتبط با آن گفتار را هم آورده است.

افشاری، مهران، كتابها و آدمهایی كه فراموش نمی‌كنم (پانزده گفتار درباره ادبیات فارسی و تاریخ فرهنگی ایران)، تهران، چشمه، 160 صفحه، قطع: رقعی، بها: 140000 ریال،  1396.

 

[1]
[2]