- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

دکتر علی رواقی، برگزیدۀ هشتمین جشنوارۀ بین‌المللی فارابی

میراث مکتوب – مراسم اختتامیۀ هشتمین جشنوارۀ بین‌المللی فارابی، با حضور رئیس جمهور، وزیر علوم، و معاون علمی و فنّاوری رئیس‌جمهوری، در سالن اجلاس روز یکشنبه 24 بهمن در سالن اجلاس سران برگزار شد و از برگزیدگان این دوره تقدیر به عمل آمد.

در هشتمین دورۀ این جشنواره تعداد ۴۱۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که پس از داوری آثار ۳۲ نفر برگزیده و معرفی شدند که در میان آنان هفت برگزیدۀ خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، لبنان، هلند و روسیه حضور داشتند. در این میان برگزیدۀ گروه زبان و ادبیات فارسی در بخش بزرگ‌سال دکتر علی رواقی، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با کتاب زبان فارسی افغانستان (دری) بود.

این کتاب پژوهشی است در گونۀ فارسی نوشتاری و گفتاری مردم افغانستان و سنجش زبانی آن با گونۀ فارسی فرارودی معاصر و نوشته‌های کهن و قدیم فارسی. مطالب این کتاب این نکته را روشن می‌کند که زبان فارسی کاربردی در حوزه‌های مختلف جغرافیایی افغانستان، بسیاری از واژه‌های کهن فارسی ـ ایرانی را در خود نگه داشته است که ما آن واژه‌ها را در گونۀ فارسیِ فرارودی نمی‌بینیم؛ همچنان که در سروده‌ها و نوشته‌های مردم فرارود هم شماری از کاربردهای زبان‌های ایرانی ـ فارسی را مشاهده می‌کنیم که در حوزۀ افغانستان کاربرد ندارند و ظاهراً تنها در حوزۀ جغرافیایی فرارود به کار گرفته می‌شود. این کتاب از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است.

[1]
[2]