- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

شب سعید حمیدیان امروز برگزار می شود

میراث مکتوب – شب دکتر سعید حمیدیان با همکاری بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار ، کانون زبان فارسی و مجله بخارا در ساعت پنج بعد از ظهر سه شنبه ۲۳ آذر ماه در محل کانون زبان فارسی برگزار می شود. در این مراسم استادان: نصرالله پور جوادی .بها الدین خرمشاهی. اصغر دادبه . کامران فانی. محمد امیر جلالی و علی دهباشی درباره اثار ایشان سخنرانی خواهند کرد.

 

استاد دکتر سعید حمیدیان (متولد ۱۳۲۴ تهران) از پژوهشگران سرشناس و سختکوش، و استادان کم نظیر زبان و ادبیات فارسی در زمان ماست. وی در عرصه های مختلفی از ادبیات ایران و جهان دارای پژوهشها و تألیفاتی چشمگیر است. آخرین اثر وی، شرح شوق،  برندۀ جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی  ایران (۱۳۹۳) است که جامع ترین، و رَوِشمندترین شرحی است که تاکنون بر اشعار حافظ شیرازی نوشته شده است؛ اثری که قریب سی سال از عمر خود را بر سر پژوهش، نگارش  و آماده سازی آن صرف کرده، و بهاءالدین خرمشاهی آن را «شرح کبیر حافظ» خوانده است. آثار حمیدیان حوزه های گسترده ای را از ترجمه و ویرایش گرفته، تا تألیف و تصحیح و لغت-پژوهی دربر می گیرد. تالیفات و ویراسته های وی خاصه در ادب کلاسیک فارسی از منابع دست اول تحقیق و پژوهش بوده است. از آثار وی می توان به این نمونه ها اشاره کرد: ۱-ترجمه ها: ترجمۀ خطابۀ پوشکین (داستایفسکی) (به همراه کامران فانی)، دنیای قشنگ نو (آلدوس هاکسلی)، اصول نقد ادبی (ریچاردز)، ایوانف (چخوف)، سه خواهر (چخوف) (به همراه کامران فانی)،  لنتس/ ویتسک (بوخنر) (به همراه کامران فانی)، تاریخ (گوردون چایلد)، آدمهای ماشینی (کارل چاپک) (به همراه کامران فانی)، ۲- ویرایش ها: ویرایش شاهنامۀ چاپ مسکو، ویرایش خمسۀ نظامی، ویرایش مثنوی مولانا ۳- تألیقات: درآمدی بر هنر و اندیشۀ فردوسی، آرمانشهر زیبایی (دربارۀ نظامی)، سعدی در غزل، شرح شوق (شرح اشعار حافظ)، داستان دگردیسی (دربارۀ نیما) ۴- تصحیحات: دیوان امیرشاهی سبزواری- فرهنگ جعفری (محمدمقیم تویسرکانی).

سعید حمیدیان به گواهی دانشجویانش یکی از موفق ترین استادان  در امر آموزش، و ازنظر دقت علمی و وسعت دایرۀ معلومات، و نیزآزادی اندیشه و شیوۀ تدریس و انتقال مطالب نو، همیشه زبانزد بوده است. حمیدیان از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۷۵در دانشگاه کراکوف کشور لهستان به تدریس مشغول بود. وی مدتی را در دانشگاه جندی شاپور وقت (شهید چمران کنونی) و پس از آن در دانشگاه علامه طباطبایی به تدریس زبان و ادبیات فارسی پرداخت و در همین دانشگاه نیز بازنشسته شد.

شب استاد حمیدیان در کانون زبان فارسی واقع در بنیاد موقوفات افشار واقع در خیابان ولی عصر سه راه زعفرانیه . خیابان عارف نسب پلاک دوازده بر گزار می شود.

[1]
[2]