- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

آشنایی با هرمنوتیک

میراث مکتوب – دانش هرمنوتیک که به معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی فهم می پردازد، یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های اندیشه‌ای و رفتاری انسان در حوزه‌های گوناگون علوم، (به‌ویژه علوم انسانی) است. ازاین‌رو، توجه به این دانش برای حصول اطمینان از فهم خویش و دیگران، گریز‌ناپذیر است. اثر پیش‌رو، درس‌نامه‌ای است پژوهش‌محور که با رویکردی تاریخی و تحلیلی و به ‌منظور آشنایی دانش‌پژوهان علوم دانشگاهی و حوزوی با مهم‌ترین مکاتب و دیدگاه‌های هرمنوتیکی اندیشمندان غربی و اسلامی و بررسی آنها تألیف شده است.

 

 

با توجه به تطورات بینیادینی که در میان مکاتب گوناگون هرمنوتیکی رخ داده است، به سختی می توان تعریفی مشخص از آن به دست داد؛ ولی با کمی تسامح می توان موضوع دانش هرمنوتیک را «فهم انسان» در نسبت با امور گوناگونی همچون سخنان، مکتوبات و رفتارهای دیگران و حتی همۀ اشیای خارجی دانست. این دانش، از سویی به تحلیل اصل فهم و فرایند تحقق آن، و از سوی دیگر به تبیین شیوه های تحقق فهم صحیح می پردازد. از این رو، در این دانش ، هم هستی شناسی و هم معرفت شناسی فهم در نظر است.

اثر پیش رو، درس نامه ای پژوهش محور در حوزۀ هرمنوتیک است. با توجه به اهمیت هرمنوتیک در همۀ علوم، به ویژه علوم دینی و انسانی تلاش شده است تا با رویکرد تاریخی و تحلیلی، مهم ترین مباحث هرمنوتیکی که اندیشمندان غربی و اسلامی بدان ها پرداخته اند.

فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:  

پیشگفتار

درس اول: مفهوم‌شناسی هرمنوتیک

درس دوم: تاریخچه هرمنوتیک

درس سوم: هرمنوتیک کلاسیک

درس چهارم: هرمنوتیک شلایرماخر

درس پنجم: هرمنوتیک دیلتای

درس ششم: هرمنوتیک فلسفی (1): هایدگر

درس هفتم: هرمنوتیک فلسفی (2): گادامر

درس هشتم: هرمنوتیک فلسفی (3): بررسی هرمنوتیک فلسفی

درس نهم: هرمنوتیک ریکور

درس دهم: هرمنوتیک عینی‌گرا

درس یازدهم: مبانی هرمنوتیک در اندیشه اسلامی (1)

درس دوازدهم: مبانی هرمنوتیک در اندیشه اسلامی (2)

درس سیزدهم: اصول هرمنوتیک در اندیشه اسلامی (1)

درس چهاردهم: اصول هرمنوتیک در اندیشه اسلامی (2)

منابع

نمایه‌ها

الهی‌ راد، صفدر، آشنایی با هرمنوتیک، تهران، سمت با همکاری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره)،  296 صفحه، قطع: وزیری، بها:  130000 ريال، 1395.

[1]
[2]