- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

نامه های محمد قزوینی به محمدعلی فروغی و عباس اقبال آشتیانی

میراث مکتوب – این کتاب با مقدمۀ و مؤخرۀ دکتر احمد مهدوی دامغانی همراه است و یادداشتهایی به قلم استاد ایرج افشار و نادر مطلبی کاشانی در آن منتشر شده است.

 

مجموعۀ حاضر شامل 18 نامه از مرحوم علامه محمد قزوینی به ذکاءالملک فروغی و عباس اقبال آشتیانی است که جزء یک مورد (که پیش از این در نامۀ بهارستان (س 11، دفتر 17 (1389)) به چاپ رسیده است، همگی برای نخستین بار چاپ و منتشر می شود، به انضمام نامه ای از ذکاء الملک فروغی به محمد قزوینی.

در یادداشت نادر مطلبی کاشانی بر کتاب حاضر آمده است: «نامه های مربوط به مرحوم عباس اقبال – که شامل نُه نامه است – سال ها پیش توسط استاد و مخدوم فقیدم ایرج افشار در اختیارم قرار گرفت، تا در این مجموعه و در کنار دیگر نامه های تازه یاب مرحوم قزوینی منتشر شود، که متأسفانه چاپ آنها تاکنون به عهدۀ تعویق افتاد. این دسته از نامه ها (نامه های نوشته شده به مرحوم اقبال) در بخش دوم این مجموعه پس از یادداشت استاد افشار نقل خواهد شد.

مرحوم قزوینی از جملۀ دانشمندانی است که خوشبختانه از او نامه های بسیاری در دسترس است. به گواهی نامه های موجود و منتشرشده، برخی از آن نامه ها در حکم یک مقالۀ علمی دقیق هستند. قزوینی به وسواس علمی مشهور است و محتوای هریک از نامه های او که هیچگاه برای انتشار نوشته نشده بودند – این نکته (وسواس علمی قزوینی) را آشکارتر می سازد؛ مقصود آنکه مرحوم قزوینی، در هر نامه و به هرکس که نوشته باشند، از ذکر همۀ جزئیات پروا نداشته اند، خواه در آن نامه به ارائۀ اطلاعات دربارۀ کتاب یا نسخه ای پرداخته باشند، خواه به طرح مسائل شخصی خود.

موضوع نامه های حاضر (به فروغی) بیشتر طرح مسائل شخصی و خصوصی است، مانند گرفتاریهای مادی، سختی زندگی در اروپا بعد از جنگ جهانی اول، ازدواج، وضعیت کارهای علمی، تصحیح جهانگشای جوینی، اظهار نظر در مورد برخی رجال و غیره. این نامه ها به لحاظ شناخت حالات و روحیات مرحوم قزوینی و طرز کار او حائز اهمیت و توجه بسیار است.

فهرست مطالب این کتاب به شرح زیر است:

مقدمه و مؤخره (دکتر احمد مهدوی دامغانی)

یادداشت (نادر مطلبی کاشانی)

نامه های قزوینی به فروغی

نامۀ فروغی به قزوینی (در خصوص تألیف تاریخی برای ایران)

یادداشت (ایرج افشار)

نامه های قزوینی به اقبال

فهرست ها

نامه های محمد قزوینی به محمدعلی فروغی و عباس اقبال آشتیانی (به انضمام نامۀ فروغی به قزوینی در باب تألیف تاریخی برای ایران)، به کوشش: ایرج افشار و نادر مطلبی کاشانی مقدمه:احمد مهدوی دامغانی، تهران، طهوری، 173 صفحه، شمارگان: 1100 نسخه، قطع: رقعی، بها: 200000 ریال، 1394.

[1]
[2]