- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

منظومه ای در مناقب ائمه (ع)

میراث مکتوب – تقی‌الدین محمّد متخلّص به «حیرتی»، صاحب منظومۀ بلند شیعی در مناقب ائمۀ اطهار (ع)، با عنوان کتیب معجزات که منظومه‌ای است مفصل که عیناً از روی یک متن شیعی منثور به نظم کشیده شده با عنوان بهجه‌المباهج فی تلخیص مباهج‌المهج فی مناهج‌الحجج اثر حسن بن حسین شیعی سبزواری (متوفی: 795ق)، از علما و نویسندگان شیعی که آن هم همچنانکه از نامش پیداست، خلاصه‌ای است از مباهج‌المهج فی مناهج‌الحجج قطب‌الدین کیدری (زنده در 610ق) عالم شیعی و شارح نهج‌البلاغه. این اثر، (بهجه‌المباهج) که حیرتی کتیب معجزات را از روی آن به نظم کشیده، در بیان فضائل و معجزات پیامبر و امامان شیعه (ع) که در واقع تلخیصی است از آن کتاب. حیرتی در واقع، بدون هیچ کم و کاستی همان مطالب حسن شیعی را به نظم کشیده و حسن شیعی نیز همان مطالب قطب‌الدین کیدری را نقل کرده است.

 

تحقیق و تصحیح این منظومه از دو بخش مقدمه و متن تشکیل شده است؛ در مقدمه سعی شده به زوایای مختلف زندگی شخصی و ادبی حیرتی از جمله بحثهایی در خصوص محل تولد وی، مراوده او با دربار شاه طهماسب و نیز ادبا و شعرای اطرف خود، و همچنین معرفی و بررسی آثار نویافته ای از وی که در جای دیگری ثبت نشده اند، پرداخته شود.

در تصحیح متن حاضر مصحح بر اساس چند نسخۀ خطی اقدم به مقابله و تصحیح این منظومۀ بیست و یک هزار بیتی کرده است.

در تصحیح مثنوی حاضر، با وجود نسخ متعدد از آن، از میان نسخ موجود، از سه نسخۀ خطی استفاده شده که به قول مصحح آن در مقدمه، اصح و اکمل و در عین حال اقدم نسخ بودند:

الف- نسخۀ خطی کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی، به شمارۀ 13541، کتابت شوال 963ق، به خط نستعلیق در 282 برگ.

ب- نسخۀ خطی کتابخانۀ دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تهران، به شمارۀ 25ب، کتابت محرم 981ق، به خط نستعلیق خوش در 268 برگ.

ج- نسخۀ خطی کتابخانۀ آیت الله مرعشی نجفی در قم، به شمارۀ 1333، کتابت حسین بن حسن حسینی مداح در شعبان 963ق، به خط نستعلیق زیبا در 297 برگ.

فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

مقدمه

متن

تصویر نسخه های خطی

نمایه ها

نامها و خاندانها

جایها

کتابها

آیات و احادیث و روایت

مهدی رحیم نیز در این کتاب مقدمۀ مفصلی دربارۀ حیرتی و کتیب معجزات نگاشته است.

تقی الدین حیرتی، کتیب معجزات (در فضایل و مناقب معصومین (ع))، تحقیق و مقدمه: مهدی رحیم پور، تصحیح: یوسف بیگ باباپور، تهران، کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی، 1286 صفحه، شمارگان: 500، بها: 700000 ریال، 1394.

[1]
[2]