- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

جذاب ترین بخش های سفرنامۀ ابن بطوطه به قلم دکتر محمدعلی موحد

میراث مکتوب – سفرنامۀ ابن بطوطه، سیاح مراکشی گویاترین و زنده‌ترین سند فرهنگی جهان اسلام است که از قرن هشتم هجری (چهاردم میلادی) به دست ما رسیده است.

سفرنامۀ وی، آیینه‌ای است که زیر و روی جوامع اسلامی روزگار در آن منعکس است. نه‌تنها سیره و عملکرد طبقات حاکم و نگرش و روش پادشاهان و دیوانیان که راه و رسم عالمان و فقیهان، مراسم و آداب تشریفات جاری، چگونگی گذران مردم، مدرسه‌ها و خانقاه‌ها، شادی‌ها و ماتم‌ها و در یک کلمه احوال و اوضاع اجتماعی و سیاسی و فرهنگی؛ این همه را از خلال سفرنامۀ ابن بطوطه می توان دید.

دکتر محمدعلی موحد که پیشتر در ترجمه‌ی سفرنامۀ ابن بطوطه به فارسی همت گماشته بود با تألیف کتاب پیش رو جذاب‌ترین و تکان‌دهنده‌ترین بخش‌های کتاب سفرنامه را بازسازی و برجسته کرده است.

مؤلف مسائل مهمی از قبیل نقش فردی و اجتماعی زنان، قدرت سیاسی، دین و دولت، آموزش و فرهنگ و بسیاری موضوعات مهم دیگر را با تحقیق در سفرنامۀ ابن بطوطه و منابع دیگر آن روزگار به نحوی خواندنی حتی برای خواننده‌ی غیرمتخصص ترسیم کرده است.

کتاب با طرح پرسش‌هایی درباره‌ی علل عقب‌ماندگی و انحطاط جوامع اسلامی ذهن خواننده را برای تعمق و بحث و گفت‌وگو دربارۀ مواجهه سنت و مدرنیته برمی‌انگیزد.

این کتاب در 408 صفحه به بهای ۳۶۰,۰۰۰ ﷼ منتشر شده است.

موحد: محمدعلی، ابن بطوطه، تهران، نی، 1393.

[1]
[2]