- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

معرفي نسخه خطي « تعبير سلطاني » قاضي ابرقوهي و سيري در سبك نثر آن

میراث مکتوب – خواب، رؤیا و تعبیر آن در تاریخ بشریت پیشینهاي قابل تأمل دارد. در قرآن و احادیث اهل بیت، به تأویل خواب اشاره هاي بسیاري شده است. یکی از خوابنامه هاي معروف زبان فارسی و به نوعی کامل ترین آنها «تعبیر سلطانی» از قاضی ابرقوهی است.


حال سؤال اینجاست که آیا این کتاب تعبیر خواب، صرفاً تقلیدي از سخنان معبرین مشهور و متون پیش از خود اوست؟ یا مولف ابتکاري در این کتاب داشته است؟ قاضی ابرقوهی با آگاهی از متون نثر و نظم فارسی توانست که سبک نثر این کتاب را آراسته و فنی جلوه دهد. توجه به سجع پردازي، آمیختن نظم و نثر، رعایت ایجاز و دوري از اطناب، بیان حکایات جالب تاریخی و روایی، استشهاد بسیار به آیات کلام وحی و احادیث نبوي و … سبب غنای ادبی و زبانی این کتاب در قرن هشتم شده است. نقل فراوان اشعار «منظومۀ خرگوشی» از مؤلفی ناشناس که در تعبیر خواب بوده ولی تا به امروز اثری از آن ، جز در این کتاب به دست نیامده از دیگر مزایای این نسخۀ خطی است.


مؤلفان در این مقاله به بررسی سبک ادبی – زبانی و محتوای این تعبیر خواب پرداخته اند.


متن کامل این مقاله نوشتۀ عطاءمحمد رادمنش، مرتضي رشيدي، فرزاد نبي ئيان که در مجلۀ سبك شناسي نظم و نثر فارسي ، سال هفتم، شماره 24 منتشر شده است را اینجا دانلود کنید.

[1]
[2]