- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

مصحف شریف(با ترجمه فارسی از سده 9 قمری)

میراث مکتوب – به تازگی بنیادی با هدف نشر متون کهن ایرانی راه اندازی شده و آغازین گام خود را با نشر کلام الهی برداشته است. مصحف شریف اولین اثر منتشره با همت بنیاد شکوهی است که به وسیله دکتر جلال جلال شکوهی بنیان گذاشته شده است.


بنیان گذار بنیاد شکوهی در ابتدای کتاب چنین نگاشته است: «هر برگ از متون علمی و فرهنگی ما، در حکم ورق هویت ماست، ورقی که مهر فرزانگی و فرهیختگی بر آن نقش بسته، و معرف جایگاه تمدنی ما در جهان است. این جایگاه، آن گاه بلندتر خواهد بود، و شکوه آن افزونتر، که بیشتر به احیاء و بازخوانی آثار و مآثر گذشته خودمان بپردازیم، و ارزشهای محتوایی و صوری آنها را بهتر و بیشتر نشان دهیم.»


مصحف شریف، چاپ عکسی یا نسخه برگردان قرآن کریم است، از روی نسخه ارزنده ای از سده نهم قمری که در کتاب خانه والترز امریکا نگهداری می شود و با مقدمه کوتاه دکتر سیدحسین مرعشی به دست انتشار سپرده شده است.


مصحف شریف به صورت چهار رنگ و بر روی کاغذ مرغوب چاپ شده و به خلاف مرسوم ناشران قرآن، که به رسم ادب مقدمه ای بر کلام خدا نمی نویسند و اگر مطالبی داشته باشند در موخره می آورند، در مقدمه کوتاهش به معرفی برخی ویژگی های ظاهری نسخه پرداخته است.


متن مصحف شریف به خط محقق است و ترجمه آیات با خط نسخ بین سطرها نوشته شده. در حاشیه ها نیز شیوه قرائت بر اساس قرائات هفت گانه به صورت رنگی درج شده. متن دارای تذهیب و آرایه های فراوانی است که آن را زیبا و دیدنی ساخته است.


ورود بنیاد شکوهی به جمع ناشران متون کهن را خوش آمد می گوییم و امیدواریم با نشر آثار ارزنده به شکلی فاخر و زیبنده، در تعالی فرهنگی جامعه ایران اسلامی سهم به سزایی داشته باشد.


مصحف شریف در 1105صفحه، توسط بنیاد شکوهی انتشار یافته است و در مرکز تامین و عرضه متون کهن ایرانی میراث مکتوب آماده عرضه به دوستداران است.


معرفی کتاب از سید مهدی جهرمی

[1]
[2]