- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

تأملی در سلوک اجتماعی حافظ از دریچه شعر او

ميراث مكتوب – شعر غنایی و به خصوص قسم غزل از این نوع، احساسات و عواطف شخصی گوینده رابیان می‌کند. اگرچه دربارۀ شعر غنایی در تقسیم‌بندی ارسطو و این که می‌توان آن را نوعی در کنار نوع حماسه و نمایش شمرد یا نه، اختلاف نظر بسیار است، اما در مطاوی این اختلاف نظرها، حداقل از قرن نوزدهم به بعد تأکید بر بیان عواطف شخصی نظر غالب و مشترکی است که اکثر منتقدان آن را سبب تمایز این نوع از سایر انواع می دانند و اختلافی نیست که غزل حداقل در آن معنی که ما در ادبیات فارسی می شناسیم برجسته ترین و مشخصترین قسم آن است.

انگیزه‌های مختلفی می تواند موجد عاطفه یا انفعال نفسانی در شاعر شود و زمینه های پدید آمدن حالت روحی مناسب را برای شعر گفتن او فراهم آورد. چنان که مثلاً شادی دیدار، غم هجران، دلتنگی از روزگار، اندوه مرگ عزیزان، شگفتی ناشی از زیبایی چه در معشوق و چه در طبیعت، و بی وفایی و قدرناشناسی ابنای روزگار و امثال این انگیزه ها می تواند عواطف مختلف و اقسامی از شعر غنایی را سبب ساز شود. از جمله انگیزه هایی که موجد عواطف شاعر می شود، سخنان دوستان و دشمنان و یا به طور کلی کسانی است که یا از سر مهر یا از سر قهر شاعر را نصیحت یا شماتت می کنند.

متن كامل مقاله «تأملی در سلوک اجتماعی حافظ از دریچه شعر او» نوشته دكتر تقی پورنامداریان را كه در مجموعه مقالات با قافله شوق (ارج نامۀ استاد محمدعلی موحد) منتشر شده است بر روي فايل پايين بخوانيد.

يادآور مي شود مجموعه مقالات با قافلۀ شوق (ارج نامۀ استاد محمدعلی موحد) به اهتمام محمد طاهري خسروشاهي از سوي انتشارات ستوده به چاپ رسيده است.

اخبار مرتبط
…………………………………………………

افول شمس تبریزی [1]

یک قصیده تازه از عنصری [2]

سکوت سعدی [3]

فرزانه حقیقت جو [4]

چون مه پی آفتاب رفتم… [5]

یادداشتی درباره ارج نامه دکتر محمدعلی موحد [6]

بُرده و قضیب پیغمبر اکرم (ص) [7]

مقامات ابوعلی قومسانی [8]


دريافت فايل

[9]
[10]