- مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب - https://mirasmaktoob.com -

تدوین فرهنگواره نامه‌نگاری

میراث مکتوب – فرهنگوارۀ نامه‌نگاری نوشتۀ‌ دکتر حسن ذوالفقاری به ‌تازگی از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

به گفته مولف در این کتاب تلاش شده تا هم شیوه درست‌نویسی شکل و هم زبان نامه‌های اداری آموزش داده شود. همچنین فرهنگی هم شامل ۱۰۰ نامه اداری در این کتاب آمده که شامل آگهی، بخش ‌نامه، اطلاعیه، اساس ‌نامه، آیین‌نامه، کارنامک (رزومه)، قرارداد، فرمان، صورت جلسه، وصیت‌نامه، معرفی‌نامه و غیره می‌شود. همچنین در این کتاب تلاش کردیم این فرهنگ را جا بیندازیم که نامه‌های اداری باید به فارسی ساده و سلیس باشد. در این کتاب جدولی از اصطلاحات متداول نظام اداری با معادل‌های فارسی آن‌ها آمده است.

دکتر حسن ذوالفقاری هدف از تدوین این کتاب را به‌روز رسانی نامه‌‌نگاری ایرانی می‌داند و معتقد است متن نامه‌نگاری فارسی بسیار قدیمی است و ما در عصر اینترنت هنوز از اصطلاحات کاتبان قاجاری در نامه ‌نگاری اداری استفاده می‌کنیم.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به قدیمی بودن سبک نامه ‌نگاری اداری در ایران بیان می کند: «یکی از گونه‌های زبانی پرکاربرد، گونه‌ اداری است. ما گونه‌های دیگری چون گونه‌ آموزشی، مطبوعاتی و علمی را هم داریم. اما گونه اداری آسیب‌پذیرتر است، چون حالت کلیشه‌یی پیدا کرده و اصطلاحات آن نو نشده است. در نامه‌های امروز ما هنوز از اصطلاحات دوره قاجار استفاده و از شیوه کاتبان قاجاری پیروی می‌کنیم و بیش از نثرهای دیگر در مکاتبات اداری عربی می‌نویسیم.»

کتاب فرهنگوارۀ نامه ‌نگاری در ۳۲۹ صفحه با تیراژ ۱۲۰۰نسخه و بهای ۱۵۰۰۰۰ ریال در سال ۱۳۹۳ از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

[1]
[2]